Petition Closed

Avsätt Alice Teodorescu som politisk redaktör på GP

This petition had 812 supporters

Vi kräver Alice Teodorescus avsättning som politisk redaktör på GP

Under Alice Teodorescus ledning har Göteborgsposten utvecklats från "liberal" till en profil där det odlas öppet förakt mot mänskliga rättigheter.

Tidningen kan idag karakteriseras som ett öppet stödorgan för de högerpopulistiska Sverigedemokraterna med rötterna i svensk nynazism.

Från ledarhåll och de skribenter som ohämmat tillåts utbreda sitt hat, sitt förakt och sina perverterade åsikter undermineras det anständiga samhälleliga samtalet. Bara för att vi i Sverige får säga vad vi vill behöver det inte betyda att vi måste säga det. Alice Teodorescus och hennes skribenters syfte tycks vara att med en människoföraktande retorik nedsvärta meningsmotståndare och trycka ner de i samhället som har det sämre ställt. En sådan journalistik och en sådan förvrängd opinionsbildning har inte plats i ett öppet frihetligt samhälle.

Alice Teodorescu har överskridit anständighetens gräns vid upprepade tillfällen. Nu räcker det. Genom att påstå att förintelsens överlevare utnyttjas av den icke-specificerade "vänstern" i samhällsdebatten öppnas nu GP:s ledarsidor upp för antisemitiska konspirationsteorier där Förintelsens offer skildras som passiva marionetter.

Det är djupt osmakligt och oetiskt och visar på Alice Teodorescus sanna agenda i ett pågående urholkande av respekt för mänsklig värdighet.

Vi kräver att tidningens chefredaktör och ägare skarpt markerar mot detta och avsätter Alice Teodorescu som politisk redaktör.

Today: Andreas is counting on you

Andreas Önnerfors needs your help with “Stampen AB: Avsätt Alice Teodorescu som politisk redaktör på GP”. Join Andreas and 811 supporters today.