Save Río Grande and the Grand Canyon of Bolivia! Say NO to the Rositas Dam project

0 have signed. Let’s get to 500!

PARA ESPAÑOL, VEA ABAJO

Rio SanPedro-Grande is a spectacular little-known free-flowing river flowing through the heartland of Bolivia and offers a world-class 3-week 594km class III-IV Grand Canyon-style rafting expedition, passing through high Andean scrublands and forests, arid desert canyons, and then Amazon jungle as it flows to Santa Cruz de la Sierra. Officials and foreign investors are considering construction of the 156-m high Rositas Dam project near its exit from the Andes that would flood ~100 km of the lowermost river with its jungle canyons and big-water rapids, displace indigenous communities, stop nutritious sediment from passing downstream to the Amazon, and destroy the habitat of a variety of fauna dependent on the river.  The river carries one of the highest sediment loads in the world and would fill in a reservoir with dirt within 30 years, meaning the life of the dam and project is so short as to make it a terrible investment. Government officials in Bolivia should know that this project and all other dam projects proposed on Río Grande are ill-conceived due to the short useful lifespans and the resulting destruction to the environment.  On the contrary, due to the river's navigability by raft, fun rapids, diverse ecosystems, fine beach camps, unique side excursions, interesting flora/fauna and friendly residents, it is sure to become one of the premier tourist destinations in the world should it remain a free-flowing river without dams.  Río Grande Sin Represas!

See more info at:

Slideshow: Chayanta-SanPedro-Grande

Raft trip: SanPedro-Grande

Video: Río SanPedro-Grande: a Grand Canyon of Bolivia

ESPAÑOL:

Rio SanPedro-Grande es un río majestuoso en Bolivia que ofrece una expedición de 3 semanas de clase mundial al estilo del Gran Cañón, pasando por bosques andinos altos, luego por cañones áridos y finalmente por la selva amazónica cerca de Santa Cruz. Los funcionarios y los inversores extranjeros están considerando la construcción del proyecto Rositas, una represa de 156 metros de altura, cerca del termino de su cañón. Pero el embalse de este proyecto inundará ~100 km del río, desplazará a las comunidades indígenas, y destruir el hábitat de una variedad de fauna que depende del río. Además, el río lleva una de las más altas cantidades de liso/tierra en el mundo (un promedio de 4% en sus aguas) - tan alta, de hecho, que llenará el embalse de tierra adentro de 30 años, haciendo el proyecto obsoleto. Queremos declarar a los oficiales gubernatales en Bolivia que este proyecto y todos los proyectos de represas propuestas en el río Grande son mal concebidos y no deben avanzar debido a la corta expectativa de vida prevista, la destrucción al medio ambiente, y el desplazamiento de gente. Al contrario, debido a la navegabilidad del río por la balsa, los rápidos divertidos, los ecosistemas diversos, los playas finas para acampar, las excursiones únicas, la flora y fauna interesante y los residentes amistosos, el río se convertirán en uno de los principales destinos turísticos del mundo. Rio Grande debe seguir fluyendo libre.  Río Grande Sin Represas!

Ver más información en:

Diapositivas: Chayanta-SanPedro-Grande

Viaje en balsa: SanPedro-Grande

Video: Río SanPedro-Grande: un Gran Cañón de Bolivia

Today: SierraRios is counting on you

SierraRios needs your help with “Say NO! to the Rositas Dam project on Río Grande (Bolivia)”. Join SierraRios and 390 supporters today.