Petition Closed
Supporters

ACTIVISTA LGBT ASESINADO EN GUERRERO, MÉXICO   (Scroll down for English)

El director del Centro de Estudios y Proyectos para el Desarrollo Humano Inegral (CEPRODEHI), Quetzalcoatl Leija Herrera, fue asesinado la madrugda de este miércoles 4 de mayo a un costado del antiguo palacio de Gobierno, en la plaza central de Chilpancingo.

El cuerpo de Leija Herrera fue encontrado en un pasillo que separa las instalaciones de un restaurante del centro y los barandales del ahora palacio de la cultura, a unos metros de la plancha de concreto del zócalo de la ciudad. Tenía golpes contusos en la cabeza, por lo que el personal del Servicio Médico Forense estableció que fue privado de la vida a golpes, con piedras o algún artefacto contuso. Antes de las seis de la mañana ingresó a las instalaciones del forense, en donde se espera que familiares acudan a reclamarlo para darle la sepultura correspondiente.

Quetzaolcoatl Leija encabezaba una de las organizaciones que reivindicaban los derechos de la comunidad lésbico gay en Chilpancingo y el estado de Guerrero y se había puesto al frente del comité organizador de la marcha de la diversidad sexual. En 2008 presionó fuertemente al Poder Legislativo para que aprobara la Ley de Convivencia, que permitiría la unión en matrimonio entre personas del mismo sexo, sin embargo la 58 legislatura local no hizo eco al planteamiento, dejando archivada la propuesta. En 2009 denunció que había 16 crímenes cometidos por homofobia que no habían sido esclarecidos, por lo que solicitó a la Procuraduría General de Justicia (PGJ) que se abocara a resolver los casos. En 2010 estuvo impulsando desde el CEPRODEHI acciones encaminadas a fomentar entre la población acciones para prevenir la transmisión del VIH y otro tipo de enfermedades sexualmente transmitidas, además de desplegar actividades contra la discriminación.

(Con información de Milenio Diario)

----------------------------------------------------------------------------

Justice for Quetzalcóatl Leija and safety for LGBT rights defenders in Mexico

LGBT ACTIVIST MURDERED IN GUERRERO, MEXICO

The director of the Center of Studies and Projects for Wholesome Human Development (CEPRODEHI), Quetzalcoatl Leija Herrera, was murdered on the morning of Wednesday May 4 at the side of the former government palace in Chilpancingo’s central square.

Leija Herrera's body was found in a passageway separating the premises of a downtown restaurant and the railings of the current palace of culture, a few meters from the concrete slab of the base of the city. He had bruising from blows to the head, so that staff from the Medical Examiner stated that his life was taken by blows from a stone or another blunt item. Before 6 a.m. arrived at the coroner’s office, where family members are expected to come to claim the body to give him the appropriate burial.

Quetzaolcoatl Leija led one of the organizations claiming rights for the gay and lesbian community in Chilpancingo and Guerrero state and was put in charge of the organizing committee of the sexual diversity march. In 2008 he lobbied the Legislature Power hard to approve the Law on Cohabitation, which would allow the union in marriage between people of the same sex, however the 58 legislature did not echo the approach, shelving the proposal. In 2009 he reported that there were 16 homophobic crimes that had not been cleared up, so he asked the Attorney General's Office (PGJ) to dedicate itself to resolving the cases. In 2010 he was pushing measures from CEPRODEHI to encourage people to take action in preventing the transmission of HIV and other sexually transmitted diseases, in addition to spreading anti-discrimination activities.

(With information from Milenio Diario)

This petition was delivered to:
  • Gobernador Constitucional del Estado de Guerrero (Constitutional Governor of Guerrero State)
    C. Ángel Heladio Aguirre Rivero
  • Secretario de Gobernación (Secretary of Governance)
    C. José Francisco Blake Mora
  • Procurador General de Justicia del Estado de Guerrero (Attorney General Guerrero State)
    C. Alberto López Rosas

Ombudsgay started this petition with a single signature, and now has 1,736 supporters. Start a petition today to change something you care about.