Fjern WIttenbergs jødesvin (Danish)

0 personas han firmado. ¡Ayuda a conseguir 10.000!

I Wittenberg er der en Judensau - jødesvin fra 1305. Jødesvinet kan ses på kirkens facade. Det var i denne kirke, at Martin Luther prædikede. Skulpturen viser en rabbi, som kigger under soens hale, og nogle andre jøder, som drikker fra dens patter. I inskriptionen står der ”Rabini Shem hamphoras” som er volapyk, formentlig for at gøre grin med Guds udtalte jødiske navn ”shem ha-meforasch”. Skulpturen er en af mange jødesvin, som stadig kan ses i Tyskland.

I et af Luthers værker (Vom Schem Hamphoras, 1543) kommenterer han på jødesvinsskulpturen i Wittenberg. Han gengiver antisemitisme i billedet og beskriver Talmud, som om den er i soens tarme:

”Her i vores kirke i Wittenberg er en so afbilledet i sten. Unge svin og jøder ligger og sutter under hende. Bag ved soen er en rabbiner bøjet hen over soen, han løfter hendes højre ben, holder hendes hale højt og kigger intenst under hendes hale og ind i hendes Talmud, som om han læser noget skarpsindigt og ekstraordinært, hvilket bestemt er derfra, de får deres Shemhamphoras.”

Skulpturen fortsætter med at fornærme og bagvaske det jødiske folk og deres tro. Det er nødvendigt at få den flyttet til et andet sted, så den ikke bliver vist offentligt på en udvendig kirkemur, men vises og forklares et andet passende sted. Ellers vil jøder fortsætte med at opleve antisemitisme på grund af det grove billede, og deres værste frygt om den kristne tro vil blive bekræftet. Hvis kirken virkelig fortryder den slags billeder, må den arbejde på at få dem flyttet fra så tydelige steder.

Skulpturen er ikke bare en fornærmelse for det jødiske folk, men den provokerer almindelig anstændighed ved dens sjofle portrættering af jøder, der diger ved et svin og stikker hånden op i dens bagdel. Det er også en krænkelse af et sted for kristen tilbedelse, som burde blive dekoreret med værdighed og sømmelighed, og bestemt ikke uanstændige og chokerende antisemitiske billeder.

Wittenbergs Jødesvin fortsætter med at forarge, som et kraftfuldt og levende billede på hadefuld tale og antisemitisme.
Forsøget på at nedtone skulpturen ved at placere en forklaring og mindeplade under den i 1988 (lavet af Wieland Schmiedel), er utilstrækkelig. Forklaringen lyder:

”Guds sande navn, det udskældte Chem Ha Mphoras, som jøder længe før kristendommen anså som næsten usigelig hellig. Dette navn døde sammen med seks millioner jøder under korsets tegn”.

Vi sætter pris på, at kirken besluttede at gøre noget for at forklare og udtrykke anger, men vi tror ikke at Gud døde under Holocaust, og dette er endnu engang misbrug af Guds navn.

I 2017 er det 500 års Jubilæet for Luthers protestantiske reformation, og det er tid til at fjerne skulpturen og erstatte den med noget, som ærer Israels Gud, respekterer det jødiske folk, og bringer værdighed til et sted for tilbedelse, i stedet for at bibeholde en skulptur der er usømmelig, sjofel, anstødene, fornærmende, krænkende, blasfemisk og antisemitisk.

For mere information se videoen her -

Eller se 1 times PowerPoint præsentation her:

- Underskriv venligst anmodningen

contact removejudensau1@gmail.com

Hoy: Wittenberg Judensau campaign other languages cuenta con tu ayuda

Wittenberg Judensau campaign other languages necesita tu ayuda con esta petición «Fjerne Wittenberg Jødesvin». Únete a Wittenberg Judensau campaign other languages y 9.916 personas que ya han firmado.