Petition Closed

FIBA: tillåt bärandet av slöjan på basketplan! #FibaAllowHijab

This petition had 132,721 supporters

Hej!

Mitt namn är Noha Berhan och jag är en 17-årig basketspelare från Stockholm. Jag började spela basket för första gången när jag var drygt sju år. Strax efter att jag hade fyllt tretton år tog jag en paus från basketen och började spela igen efter tre år. Ett tag innan jag började spela igen tog jag ett beslut om att börja bära slöja på heltid då jag helt enkelt kände för att börja praktisera min religion mer, men då blev det ett hinder på basketplanen.

Det Internationella Basketförbundet (FIBA) har en regel som tyder på att det är förbjudet att bära huvudbonad under vissa tävlingsnivåer. Deras argument är att andra spelare kan komma till skada av slöjan i form av nålar eller liknande. Det har gjort att det Svenska Basketförbundet har tagit efter FIBA och därför bestämt att det inte ska vara tillåtet att spela med slöja i Sverige heller. I förbundets regelbok står bl.a. följande: huvudbonader, hårspännen och smycken är ej tillåtna [4.4.2]. Denna bestämmelse fick mig att stå mellan två val - bort med basketen eller slöjan.

Jag tror starkt på att jag (eller någon annan spelare för den delen) inte ska behöva välja mellan sin religion eller basket utan det går att spela basket samtidigt som man utövar sin religion utan att det medför någon skada. Idag finns det slöjor som specifikt är anpassade för sport då nålar eller andra skadliga föremål inte förekommer, därför ser jag inget problem i att man tar bort denna regel.

Jag delar min berättelse för att uppmärksamma detta och be det Internationella basketförbundet (FIBA) ta bort regeln med hjälp av bl.a. det Svenska basketförbundets engagemang i frågan. FIBA har just nu en två-års prövning där man får spela med slöja på högre nivåer och nu i Augusti 2016 beslutas det ifall man ska ha kvar regeln eller inte. För att lyckas med detta och få FIBA att ta bort regeln skulle jag uppskatta all stöd jag kan få från var och en av er genom att ni skriver på här nedan till denna namninsamling och bidrar till en förändring!

Slutligen vill jag tillägga att jag är väldigt tacksam över det Svenska basketförbundets överseende i min situation och den dispens jag fick tidigare under förra säsongen, men dispens är inte en lösning i längden. Regeln måste tas bort så att alla spelare världen över ska kunna spela och ha möjligheten till att göra det man älskar. Basket ska vara för alla!

Glöm inte hashtagen #FibaAllowHijab!

Today: Noha is counting on you

Noha Berhan needs your help with “FIBA: tillåt bärandet av slöjan på basketplan! #FibaAllowHijab”. Join Noha and 132,720 supporters today.