Restituyan al mtro. trans Loren Daniel en FaPsi / Reinstate Transgender Prof. Loren Daniel

0 have signed. Let’s get to 5,000!

[ ENGLISH VERSION BELOW ]

____________________________________________________________

Loren Daniel Ibarra es un joven trans de 32 años, becario CONACYT, pasante de doctorado e investigador. Ha publicado diversos capítulos de libros y artículos científicos, es panelista frecuente en conferencias y talleres sobre psicología, investigación y sexualidad; es también activista de derechos humanos y rescatista de perros y gatos de la calle.

Fue estudiante ejemplar en licenciatura, maestría y doctorado, así como también trabajador excepcional en la Facultad de Psicología (FaPsi) de la Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL) desde enero de 2015.

Loren es conocido por ser ético, confiable, trabajador y honesto. Su meta profesional es ser docente de tiempo completo, continuar enseñando investigación y haciendo talleres sobre derechos humanos y diversidad sexual, y ser investigador en el Sistema Nacional de Investigadores (SNI) en su área de especialidad: calidad de vida en poblaciones vulnerables.
En Mayo del 2017 incluso recibió el reconocimiento como maestro de investigación mejor evaluado en FaPsi, distinción otorgada basándose en la evaluación del cuerpo estudiantil de la facultad.

Sin embargo, después de anunciar su proceso de transición por identidad de género trans, el director de la Facultad le retiró sus 15 horas clase, su seguro médico, y sus alumnxs de tutorías, y por dos semestres le ha negado la oportunidad de volver a ser docente sin ninguna explicación objetiva. De igual manera, la coordinadora de recursos humanos se negó durante más de seis meses a rectificar sus datos personales de nombre y género como empleado, a pesar de mostrar toda la documentación legal necesaria.

En Febrero de 2018, Mtro. Loren Daniel presentó una queja por discriminación ante la Comisión Estatal de Derechos Humanos de Nuevo León (CEDHNL), y un mes después, fue despedido sin ninguna explicación ni justificación.
Se ha intentado dialogar en diversas ocasiones tanto con el director como con la coordinadora de recursos humanos para saber las causales de su despido sin tener éxito.

Más que tratarse de un caso aislado, los despidos injustificados son una realidad que constantemente viven las personas trans al hacer la transición hacia el género deseado.

Es por lo anterior que exigimos:

1. Que se restituyan las 15 horas clase que el Mtro. Loren Daniel tenía asignadas en FaPsi, así como su seguridad social a través de servicios médicos de la UANL.

2. Que se rectifiquen sus datos personales de nombre y género como empleado de FaPsi, así como en sus cheques.

3. Que se respete la identidad de género y se protejan los derechos de las personas trans que se encuentran estudiando y/o trabajando en la UANL, mediante la implementación de un protocolo de identidad de género.

4. Que el director de FaPsi ofrezca una disculpa pública y asegure que no volverá a repetirse el acto, omisión o práctica discriminatoria.

5. Que las y los directivos de FaPsi asistan a un curso-taller de mínimo 10 horas sobre el derecho a la no discriminación y los derechos humanos de los grupos vulnerables.

Recordemos que todas las personas, independientemente de su orientación sexual, identidad de género y/o expresión de género, tenemos derecho a la identidad, a la educación, a los servicios de salud, y a un trabajo que nos permita tener una vida digna.

Con esta petición no pedimos un trato preferencial hacia las personas trans, simplemente solicitamos que existan opciones y acciones afirmativas para que una persona trans pueda realizar su proceso de transición sin temer por su situación laboral ni sus derechos humanos.

Si ganamos, estaremos dando un enorme paso hacia la protección de derechos humanos para todas las personas y contribuyendo a que se normalice el alzar nuestras voces frente a actos de opresión similares.

Si buscas más información o quieres contactarnos directamente, visita https://estoyconloren.tumblr.com/

_________________________________________

Loren Daniel Ibarra is a young trans man, he is 32 years old, a doctoral graduand and researcher, and a recipient of a CONACYT scholarship. He has published several book chapters and scientific articles.

Loren is a person known for his ethics, reliability, hard work, and honesty. He is a frequent speaker in conferences and workshops that address human rights, sexual diversity, and the right to non-discrimination, and is also an activist and rescuer of street cats and dogs.

His goals as a professional are to be a full-time university professor, to continue teaching research, to assemble workshops on human rights and sexual diversity, and to be a member of Mexico's National System of Researchers (SNI) in his area of expertise: quality of life in vulnerable populations.

During his bachelor, masters and doctoral studies, Loren Daniel was an exemplary student, as well as an exceptional employee since January 2015 in the School of Psychology (FaPsi) of the Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL).
In fact, in May 2017 he received a most outstanding review and was rated best research professor in FaPsi, a recognition granted only and directly by students.

Nevertheless, after announcing in February 2017 his gender-confirming process, under orders from the Director of the Faculty, his fifteen (15) teaching hours were withdrawn, –plus a group of students he tutored–, along with his health benefits. For two semesters now, he’s been denied the opportunity to return to teaching, and has received no objective explanation for this decision.

Likewise, the human resources coordinator has refused to rectify Loren’s personal information with his updated name and gender for over six months, despite having submitted the necessary legal documentation.

In February 2018 Loren filed a discrimination complaint to the State Human Rights Commission (CEDHNL), and a month later, Loren was fired without any explanation nor justification. A request for dialogue has been attempted on multiple occasions with the director and the human resources coordinator, without success.

Far from this being an isolated case, unfair dismissals are a reality that trans people constantly experience when making the transition to their desired gender.

Due to the reasons above, we demand:

1. To reinstate Loren his 15 teaching hours, as well as his social security benefits.
2. To amend Loren’s personal information with the correct name and gender in the FaPsi employees registry, as well as in his paychecks.
3. That the gender identity for trans people that study and/or work in the university is respected, and their rights protected, through the implementation of a protocol for gender identity.
4. A public apology from the Director of the Faculty, and his assurance that discriminatory acts, omissions, or practices will not be allowed nor repeated.
5. That FaPsi authorities and officials (deputy director, assistant director, vice-principal / “directivos”) attend a course–workshop of minimum 10 hours on the right to non-discrimination and human rights of vulnerable populations.

Let us remember that all people, regardless of their sexual orientation, gender identity and/or gender expression have the right to one's identity, education, healthcare, and an employment to live a life with dignity.

The aim of our petition is not to ask for preferential treatment for being a trans person, it is simply that they are treated like any other.
If we win, we would be giving a step together towards the protection of human rights for all peoples, and contributing to the normalisation of raising our voices when faced with similar oppressive acts.

If you want more information in depth, or want to contact us directly, please visit: https://estoyconloren.tumblr.com/

Today: Jocelyn Ibarra is counting on you

Jocelyn Ibarra & Patrik Karlson needs your help with “FaPsi: Restituyan al mtro. trans Loren Daniel en FaPsi / Reinstate Transgender Professor Loren Daniel in FaPsi Mexico”. Join Jocelyn Ibarra and 4,171 supporters today.