Petition Closed
Petitioning Secretaria de Medio Ambiente y Recursos Naturales C.Juan José Guerra Abud

POR AMOR A LOS DELFINES

DEJEMOSLOS SEGUIR NADANDO LIBREMENTE

Mientras que alrededor del mundo se reconoce cada vez más la crueldad implícita en mantener animales silvestres en cautiverio, y en nuestro propio país cada vez más entidades prohíben los circos con animales, México tiene la vergonzosa distinción de ser el país con más delfines en cautiverio en Latinoamérica, y el tercero a nivel mundial.

Y decimos que es una vergüenza porque en el proceso de captura mueren más del 50% de los delfines. Se les entrena haciéndoles pasar hambre. Los estanques de los delfinarios son absurdamente pequeños para animales que en libertad pueden viajar más de 60 km al día; frecuentemente carecen de sombra, ni son lo suficientemente profundos para escapar del sol; y están llenos de químicos para contrarrestar el hecho de que deben nadar en sus propios desechos. Además son animales altamente inteligentes y sociales que sufren mucho al ser separados de sus compañeros, crías o madres.

Por todas estas razones en el resto del mundo comienzan a cerrarse los delfinarios, y países como Hungría, Costa Rica, Chile, India, Suiza e Inglaterra han prohibido definitivamente este tipo de instalaciones. Tristemente en México la industria del “nado con delfines” está a la alza y ha tenido un crecimiento del 30% en los últimos 8 años Todo esto a pesar de que desde el 2002 se prohibió la captura de delfines en México, y en el 2006 se prohibió el comercio en estas especies para fines que no sean “científicos”. ADEMÁS NUESTRO PAÍS HA FIRMADO TRATADOS INTERNACIONALES QUE LO OBLIGAN A COMBATIR EL TRÁFICO DE ESTAS ESPECIES. SIN EMBARGO, UNA CLÁUSULA EN LA LEGISLACIÓN MEXICANA AÚN PERMITE LA CAPTURA Y EL COMERCIO POR "MOTIVOS CIENTÍFICOS O EDUCATIVOS" EN CASOS ESPECIALES.

Es obvio para cualquiera que la razón de ser de los delfinarios es lucrar del turismo y no la investigación científica. La validez científica de los delfinarios Mexicanos es tan nula como la de los balleneros Japoneses. Aún más absurdo es el argumente de que estas empresas trabajan por conservar estas especies, ya que jamás han intentado liberar delfines a su medio natural, a pesar de que presumen (falsamente) del éxito de sus programas de reproducción en cautiverio. Por ello exigimos que se elimine la exención para fines “científicos” a empresas que lucran del cautiverio de delfines u otros mamíferos marinos y la reproducción en cautiverio

DADO QUE ESTAS EMPRESAS VIVEN DEL TURISMO, USTED COMO TURISTA TIENE EL PODER PARA PONER FIN A ESTA FARSA Y EXIGIR UN MUNDO CON DELFINES EN LIBERTAD. POR FAVOR, EVITE PARTICIPAR EN ACTIVIDADES DE “NADO CON DELFINES” Y FIRME NUESTRA PETICIÓN EXIGIENDO LA CANCELACIÓN DE TODOS LOS PERMISOS “CIENTÍFICOS” OTORGADOS A EMPRESAS QUE LUCRAN CON EL CAUTIVERIO Y MALTRATO DE LOS DELFINES.

FOR THE LOVE OF THE DOLPHINS

LET THEM SWIM FREE

Although there is growing awareness worldwide of the implicit cruelty in keeping wild animals in captivity, and a growing number of Mexican states have banned circus animals, Mexico is shamefully positioned as the third country with the most captive dolphins in the world and the most in Latin America.

We say it is shameful because over 50% of dolphins die while being captured or shortly thereafter. Captive Dolphins are trained through starvation and for animals that in the wild can travel over 60 km per day, the tanks they are kept in are horrendously small, too shallow to escape from the sun, often lacking in shade and full of chemicals to disguise the fact that they must swim in their own filth. Furthermore, dolphins are highly intelligent and social creatures which suffer great trauma when separated from their companions, babies, or mothers.

For these reasons the rest of the world is beginning to close its dolphinaria and countries as diverse as Hungary, Costa Rica, Chile, India, Switzerland and England have flat out banned these facilities. Sadly, the “swim with dolphins” business in Mexico is booming. And the number of dolphinaria in México has increased by 30% in the last 8 years. The Mexican dolphinaria industry is growing despite the fact that the capture of dolphins for commercial reasons was prohibited in 2002. Commercial dolphin trade was banned in 2006 with a ban on import and export of marine mammals. Furthermore, Mexico has signed various international treaties which obligate it to restrict the traffic of these species. However, a clause in Mexican legislation still allows capture and and trade for "scientific or educational reasons" in special cases.

It is obvious to anyone that dolphinaria exist to make money from tourism, they are not scientific institutions. Dolphins are used commercially to generate money from tourism. The scientific validity of Mexican dolphinaria is as null as that of Japanese whalers. The argument that these businesses work to conserve dolphins is even more absurd as they have never tried to release dolphins back into the wild, despite boasting (falsely) of the success of their captive breeding programs. For this reason we demand that this “scientific” exemption be cancelled for all businesses that profit from keeping dolphins, or any other marine mammal, in captivity and captive breeding.

GIVEN THAT THESE BUSINESSES DEPEND ON TOURISM, YOU AS A TOURIST HAVE THE POWER TO END THIS FARCE AND DEMAND A WORLD WHERE DOLPHINS LIVE FREE. PLEASE, AVOID PARTICIPATING IN ANY “SWIM WITH DOLPHIN” ACTIVITY, AND SIGN OUR PETITION DEMANDING THAT ALL “SCIENTIFIC” PERMITS TO BUSINESSES THAT PROFIT FROM CAPTURING AND KEEPING DOLPHINS CAPTIVE, BE CANCELLED IMMEDIATELY.

This petition was delivered to:
  • Secretaria de Medio Ambiente y Recursos Naturales
    C.Juan José Guerra Abud

Delfines en Libertad Delfines en Libertad started this petition with a single signature, and now has 2,564 supporters. Start a petition today to change something you care about.

Today: Delfines en Libertad is counting on you

Delfines en Libertad Delfines en Libertad needs your help with “C.Juan José Guerra Abud: Cancelar los Permisos Cientificos a la Industria de los Delfines en Cautiverio en México / Cancel Scientific Licenses to the Captive Dolphin Industry in México”. Join Delfines en Libertad and 2,563 supporters today.