Petition update

WHI, un modèle de bonne gouvernance ? - WHI, een model van goed bestuur?

Mouvement Sauvegarde du Patrimoine national avec le soutien de Comité Tervueren-Montgomery / Beweging Bescherming van de Nationaal Erfgoed met de steun van Comité Tervueren-Montgomery

Jun 25, 2018 — Nederlandse tekst hieronder — Dans ce message, vous apprendrez que le Musée de l’Armée n’avait jamais connu de problème financier. Par contre, ce serait tout l’inverse pour le WHI. Grande ironie car le WHI avait été créé avec les arguments de la bonne gouvernance.
-
In dit nieuws zal u leren dat het Legermuseum nooit financiële problemen heeft ondervonden. Aan de andere kant zou het tegenovergestelde het geval zijn voor WHI. Grote ironie omdat de WHI was gemaakt met de argumenten van goed bestuur.

WHI, la bonne gouvernance voulue par le MR/N-VA est-elle au rendez-vous ?

Le Musée de l’Armée n’avait jamais connu de problème financier structurel. Il avait même dans ses caisses 3,5 millions € pour des investissement à long terme.

Le War Heritage Institute (WHI) est le nouveau parastatal qui a absorbé le Musée royal de l’Armée et ses trésors. Le WHI a été mis en place par le gouvernement MR/N-VA avec pour objectif d'appliquer la bonne gouvernance et le PPP (Partenariat public/privé).

Mais.

La comptabilité du WHI manquerait de clarté et ne serait pas en ordre. Impossible alors de savoir si le budget du WHI est en équilibre. Conséquence : les budgets 2017 et 2018 ne seraient probablement par retenus par le Conseil d’administration. Est-ce bien légal ?

Au passage, le Conseil d’administration ne recevrait pas les documents dans les délais prévus par la loi…

Notamment grâce à notre action, le gouvernement bruxellois a classé les salles. Est-il vrai que les frais d'avocat engagés par le WHI pour contester cela a déjà franchi les 100.000 € ?

Le site principal du Cinquantenaire dispose de beaucoup de places pour accueillir de nombreux bureaux. Est-il vrai que la direction du WHI veut délocaliser l'administration ailleurs avec comme conséquence des centaines de milliers, voire de millions d'euros en guise de dépense ?

Certains disent que les frais de mission des dirigeants sont importants. Comment est-ce possible ?

Si cela se confirme, c'est un bel exemple de bonne gouvernance de notre patrimoine ...

Notre Histoire ne mérite-t-elle pas beaucoup mieux de la part du gouvernement ? A moins que l'objectif inavoué ne soit précisément de détruire le patrimoine national, et donc son gardien : le Musée de l’Armée.

Charles SIX
Coordinateur de la pétition

WHI, ligt het door de MR/N-VA gewenste goed bestuur op schema?

Het Legermuseum heeft nooit een structureel financieel probleem gehad. Het had zelfs € 3,5 miljoen in kas voor investeringen op lange termijn.

Het War Heritage Institute (WHI) is de nieuwe parastatale die het Koninklijk Legermuseum en zijn schatten heeft geabsorbeerd. WHI is opgericht door de overheid MR/N-VA met als doel goed bestuur en PPS (Publiek Private Samenwerking) toe te passen.

Maar.

De WHI-boekhouding zou niet duidelijk en niet in orde zijn. Onmogelijk om dan te weten of de WHI begroting in evenwicht is. Als gevolg daarvan zouden de begrotingen voor 2017 en 2018 waarschijnlijk niet worden gehandhaafd door de raad van bestuur. Is dat legaal?

Overigens zou de raad van bestuur de documenten niet ontvangen binnen de termijnen voorzien door de wet...

Vooral dankzij onze acties heeft de Brusselse regering de zalen geklasseerd. Klopt het dat het honorarium van de advocaat die de WHI heeft moeten betalen om dit te betwisten reeds meer dan 100.000 € bedraagt?

De belangrijkste site van het Jubelpark heeft veel plaatsen om veel kantoren te herbergen. Is het waar dat het bestuur van de WHI de administratie naar elders wil verplaatsen met honderdduizenden, zelfs miljoenen euro's tot gevolg?

Sommigen zeggen dat de kosten van missies van de leiders belangrijk zijn. Hoe is dat mogelijk?

Als dit wordt bevestigd, is het een mooi voorbeeld van goed bestuur van ons erfgoed...

Verdient onze Geschiedenis niet veel beter van de regering ? Tenzij de niet-aangegeven doelstelling juist de vernietiging van het nationaal erfgoed is, en dus zijn beschermer: het Legermuseum...

Charles SIX
Petitiecoördinator

Keep fighting for people power!

I'll power Change with $5 monthlyPayment method

Discussion

Please enter a comment.

We were unable to post your comment. Please try again.