Salvar la estació de Cambrils

0 personas han firmado. ¡Ayuda a conseguir 500!
Gabriel G​.​M. ha iniciado esta petición dirigida a Ajuntament de Cambrils (El Consistorio) y

[castellano] (català a continuació)

Desde la Plataforma en Defensa de un Ferrocarril Público y de Calidad del Camp de Tarragona, nos vemos sorprendidos por la facilidad con la que se habla de derrumbarse una estación histórica con 156 años tan fácilmente, con el argumento "de abrir el municipio en el mar". En los últimos días, hemos podido leer a diferentes empresarios y grandes personalidades defendiendo el derrumbe de la estación, sin tener en cuenta su historia y todo el servicio que ha ejercido durante años. Una imagen que contrasta con la del resto de municipios que han perdido el ferrocarril, que siempre han luchado para mantener el edificio y dejar un "monumento" al servicio que tuvieron que tanto les ayudó en su momento. El ejemplo más cercano a Cambrils es Salou, con su estación del Carrilet Reus - Salou, que fue reformada y ahora es una biblioteca completamente integrada en el municipio, con un pequeño tren de juguete sobre unas pequeñas vías, en recuerdo y memoria al servicio que ejerció.

Quiero citar primero a nuestros amigos de Sant Feliu de Llobregat, que ante el soterramiento que va a ejecutar ADIF próximamente, llevandose su estación histórica por delante, han hecho una gran campaña de difusión para conservar su edificio histórico, uno de los más antiguos de la Península Ibérica, y han conseguido que el ayuntamiento haya comprometido a hacer una recreación exacta de la antigua estación, con un pequeño espacio para la población.

He de recordar que cuando se construyó la estación, Cambrils era un pequeño pueblo apartado del mar, y la estación se construyó en sus afueras. Con los años, y gracias a todas las ventajas que dio el ferrocarril, Cambrils creció y creció hasta convertirse en lo de hoy. Ya sorprendió en su época como los municipios de Salou, Cambrils, Mont-roig del Camp y Vandellòs-Hospitalet de L'Infant decidieron hacer crecer sus municipios sin tener en cuenta al ferrocarril, a diferencia de todos los demás municipios costeros, obligando a expulsarlo, con estaciones a las afueras, lejos de la población.

Entre las largas calles de Cambrils (un municipio que ocupa toda su franja costera municipal disponible), fue diseñada una avenida norte-sur que conectase el casco antiguo con el mar, atravesando la estación de cuajo. Mientras en el resto de municipios costeros (Ametlla de Mar, Tarragona, Altafulla, Torredembarra, El Vendrell, Calafell, Segur de Calafell, Cunit, Cubelles, Vilanova i la Geltrú, Sitges, Garraf, Castelldefels, Sant Adrià de Besos, Montgat, etc.) se adaptaban los municipios al ferrocarril para que todo el mundo pudiese usarlo, en Cambrils se decidió imaginar que no existía, hasta llegar a la situación actual, con una nueva línea con la estación en las afueras de casi todo el mundo. Pero este no es el debate.

El debate se centra en el edificio que durante 155 años dio servicio a Cambrils y a montones de generaciones que han visto pasar el tren. Los cuatro argumentos a favor del derrumbamiento más famosos:

1. Malas compañías alrededor de la estación
2. Conectar el municipio con el mar
3. Darle mayor importancia al barrio y mejorarla
4. El edificio no tiene ningún valor

No es mi intención agredir la libertad de expresión de nadie, por supuesto, pero ya que estos días hemos podido leer tantos argumentos contrarios a mantener el edificio, me gustaría aportar mi visión a favor del edificio y porque en mi opinión los argumentos no se sostienen:

• Malas compañías alrededor de la estación
El edificio de viajeros pertenece a Adif, el Administrador de Infraestructuras Ferroviarias. Desde su cese el 13 de enero de 2020, el edificio no ha sido cuidado por nadie. Ni por quien debería reclamarlo, lógicamente (Ajuntament de Cambrils - Oficina de Atencion al Ciudadano). Por tanto, ¿es culpable el edificio de que malas compañías se reúnan alrededor para hacer vete-a-saber-qué, o de su propietario o futuro propietario, que debe velar por el cuidado del mismo?

• Conectar el municipio con el mar
Cualquiera que se pasee por la estación y mire hacia el mar, ya puede tener una visión de lince, que apenas lo verá. Todos los árboles y rotondas que hay camino a la playa dificulta la visión de la misma. Así pues, hacer una rotonda alrededor de la estación, no impide conectar la avenida y que los peatones caminen a su gusto por la ciudad. He oído que como ya hay una rotonda más abajo, sería molesto. Molesto para quien, para el coche, que ocupa un 80% del espacio público, o del peatón, que apenas tiene un escaso 20% de espacio en la calle para su disfrute? Está clara la respuesta.

Además sorprende la queja, cuando en coche puedes ir por la calle de la Riera, que pasa por debajo de la antigua vía, y peatonalmente ya hay un paso a nivel que permite cruzar la estación fácilmente.

• Darle mayor importancia al barrio y mejorarlo
No logro entender en que dificulta el edificio mejorar el barrio. Por poderse, se puede rehabilitar el edificio, urbanizar la zona en condiciones y darle espacios verdes al peatón, que no son habituales en las ciudades, y Cambrils no es la excepción. Eso también mejoraría el barrio, y no tienes que derrumbar un edificio histórico para ello.

• El edificio no tiene ningún valor
¿Cuál es el origen de tal afirmación? Creo que todos estamos de acuerdo que un muro no es bonito, pero miramos la muralla romana de Tarragona y es preciosa, ¿por qué? Porque tiene valor histórico. A veces la belleza no recae en lo que vemos, sino en el simbolismo que hay detrás. En el caso de la muralla tarraconense, 2000 años de historia de defensa ante otros imperios que intentaban conquistar la zona. En el caso de la estación de Cambrils, dar un servicio ferroviario de calidad a sus ciudadanos y a sus mercancías (esto último llevaba ya años no disponible). No lo olvidemos. Para algunos el tren puede ser una tontería, pero en su época, acercó una gran cantidad de ciudades entre sí, dio facilidad para conectar al mundo, conectar las personas. Y no solo el tren sigue siendo útil, sino que cada vez cobra más importancia. Año 2021, Año Europeo del Ferrocarril.

Para finalizar el debate, he hecho un cutre-boceto en 1 minuto, sin demasiada complicación, que sirve para ilustrar como se puede integrar el edificio actual, mejorar el barrio, liberar la presencia de "chusma" y dar más espacio a los viandantes, sin necesidad de derrumbarlo. Imaginad cuanto daría de si un estudio en profundidad.

Porfavor, firmad a favor de mantener la historia, de apreciarla. Estamos viendo muchas voces a favor de su derrumbamiento, una falta de respeto a la historia de Cambrils y a todos los usuarios que han pasado para coger el tren durante siglo y medio.

Avenidas hay muchas, edificios históricos, pocos.

[català]

Des de la Plataforma en Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat del Camp de Tarragona, ens veiem sorpresos per la facilitat amb la que es parla de derrumbar una estació històrica amb 156 anys tan fácilment, amb l'argument "d'obrir el municipi al mar". En els últims dies, hem pogut llegir a diferents empresaris i grans personalitats defensant l'ensorrament de l'estació, sense tenir en compte la seva història i tot el servei que ha exercit durant anys. Una imatge que contrasta amb la de la resta de municipis que han perdut el ferrocarril, que sempre han lluitat per mantenir l'edifici i deixar un "monument" al servei que tant els va ajudar en el seu moment. L'exemple més proper a Cambrils és Salou, amb la seva estació de l'Carrilet Reus - Salou, que va ser reformada i ara és una biblioteca completament integrada en el municipi, amb un petit tren de joguina sobre unes petites vies, en record i memòria al servei que va exercir.

Vull citar als nostres amics de Sant Feliu de Llobregat, que davant el soterrament que va a executar ADIF pròximament, portant-se l'estació històrica per davant, han fet una gran campanya de difusió per conservar l'edifici històric, un dels més antics de la Península Ibèrica, i han aconseguit que l'ajuntament s'hagi compromès a fer una recreació exacta de l'antiga estació, amb un petit espai al seu interior per la població.

He de recordar que quan es va construir l'estació, Cambrils era un petit poble apartat de la mar, i l'estació es va construir en les seves afores. Amb els anys, i gràcies a tots els avantatges que va donar el ferrocarril, Cambrils va créixer i va créixer fins convertir-se en la ciutat d'avui. Ja va sorprendre en la seva època com els municipis de Salou, Cambrils, Mont-roig de Camp i Vandellòs-Hospitalet de l'Infant van decidir fer créixer els seus municipis sense tenir en compte a l'ferrocarril, a diferència de tots els altres municipis costaners amb ferrocarril, obligant a expulsar-lo, amb estacions als afores, lluny de la població.

Entre els llargs carrers de Cambrils, va ser dissenyada una avinguda nord-sud que connectés el casc antic amb el mar, travessant l'estació de soca-rel. Mentre a la resta de municipis costaners (Tarragona, Altafulla, Torredembarra, el Vendrell, Calafell, Segur de Calafell, Cunit, Cubelles, Vilanova i la Geltrú, Sitges, Garraf, Castelldefels...) s'adaptaven als municipis a l'ferrocarril perquè tot el món pogués fer ús, a Cambrils es va decidir imaginar que no existia, fins arribar a la situació actual, amb una nova línia amb l'estació a les afores de gairebé tothom. Però aquest no és el debat.

El debat es centra en l'edifici que durant 155 anys va donar servei a Cambrils i a munts de generacions que han vist passar el tren. Els quatre arguments a favor de l'esfondrament més famosos:
1. Males companyies al voltant de l'estació
2. Connectar el municipi amb el mar
3. Donar-li més importància a barri i millorar-la
4. L'edifici no té cap valor

No és la meva intenció agredir la llibertat d'expressió de ningú, és clar, però ja que aquests dies hem pogut llegir tants arguments contraris a mantenir l'edifici, m'agradaria aportar la meva visió a favor de l'edifici i perquè en la meva opinió els arguments no es sostenen :
• Males companyies al voltant de l'estació
L'edifici de viatgers pertany a Adif, l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries. Des de la seva clausura el 13 de gener de 2020, l'edifici no ha estat cuidat per ningú. Ni per qui hauria de reclamar-ho, lògicament, que es l'Ajuntament de Cambrils. Per tant, és culpable l'edifici que males companyies es reuneixin al voltant per fer vés-a-saber-que, o del seu propietari o futur propietari, que ha de vetllar per la cura d'ell mateix?

• Connectar el centre de Cambrils amb el mar
Qualsevol que es passegi per l'estació i miri cap al mar, ja pot tenir una visió de linx, que tot just ho veurà. Tots els arbres i rotondes que hi ha camí a la platja dificulta la visió de la mateixa. Així doncs, fer una rotonda al voltant de l'estació, no impedeix connectar l'avinguda i que els vianants caminin al seu gust per la ciutat. He sentit que com ja hi ha una rotonda més baix, seria molest. Molest per a qui, per al cotxe, que ocupa un 80% de l'espai públic, o pel vianant, que tot just té un escàs 20% d'espai al carrer per al seu gaudi? Està clara la resposta.

A més sorprèn la queixa, quan en cotxe pots anar pel carrer de la Riera, que passa per sota de l'antiga via, i als vianants ja tenen un pas a nivell que permet creuar l'estació fàcilment.

• Donar-li més importància a barri i millorar-lo
No aconsegueixo entendre en què dificulta l'edifici millorar el barri. Per poder-se, es pot rehabilitar l'edifici, urbanitzar la zona en condicions i donar-li espais verds a l'vianant, que no són habituals a les ciutats, i Cambrils no és l'excepció. Això també milloraria el barri, i no has de esfondrar un edifici històric per a això.

• L'edifici no té cap valor
Quin és l'origen de tal afirmació? Crec que tots estem d'acord que un mur no és bonic, però mirem la muralla romana de Tarragona i és preciosa, per què? Perquè té valor històric. De vegades la bellesa no recau en el que veiem, sinó en el simbolisme que hi ha darrere. En el cas de la muralla tarragonina, 2000 anys d'història de defensa davant altres imperis que intentaven conquerir la zona. En el cas de l'estació de Cambrils, donar un servei ferroviari de qualitat als seus ciutadans i als seus mercaderies (això últim portava ja anys no disponible). No ho oblidem. Per a alguns el tren pot ser una tonteria, però en la seva època, va acostar una gran quantitat de ciutats entre si, va donar facilitat per connectar a el món, connectar les persones. I no només el tren segueix sent útil, sinó que cada vegada cobra més importància. Any 2021, Any Europeu de l'Ferrocarril.

Per finalitzar el debat, he fet un cutre-esbós en 1 minut, sense massa complicació, que serveix per il·lustrar com es pot integrar l'edifici actual, millorar el barri, alliberar la presència de "xusma" i donar més espai als vianants, sense necessitat d'esfondrar. Imagineu que fa donaria de si un estudi en profunditat.

Sisplau, firmeu a favor de mantenir la història, d'apreciar-la, perque estem veient moltes veus a favor del seu enderrocament, una falta de respecte a l'història de Cambrils i a tots els usuaris que hi han passat per agafar el tren durant un segle y mig.

Avingudes hi ha moltes, edifics històrics, pocs.

0 personas han firmado. ¡Ayuda a conseguir 500!