0 have signed. Let’s get to 500!

In English below.

Saara Aallon Monsters-euroviisukappale keräsi ennakkoon valtavan kiinnostuksen. Se oli suosittu ja trendaava niin Youtubessa, Spotifyissä kuin suomalaisilla radiokanavillakin. Niin ikään kappale vei Suomen euroviisuvedonlyönneissä kärkisijoille ja keräsi suurta hehkutusta kansainvälisten viisufanien keskuudessa sekä kotimaisten ihmisten parissa, laajemminkin kuin vain viisuyleisön parissa. Kappaleessa ja karismaattisessa sekä taitavassa vokalistissa nähtiin potentiaalia euroviisuvoittoon ja monet pitivät sijoitusta kärkiviisikossa tai kärkikymmenikössä varmana.

Saara Aallon Uuden Musiikin Kilpailussa 3.3. nähty kansainväliseksi ja spektaakkelimaiseksi etukäteen hehkutettu liveshow jätti kuitenkin valtavasti toivomisen varaa. Esitystä ovat kritisoineet tavalliset televisionkatsojat mm. Twitterissä ja muualla somessa, Saara Aallon Facebook-seuraajat kommenteissaan, viisufanit ympäri maailman, suomalaiset viisukatselijat (Viisukuppila) sekä kotimaiset mediat.

Kritiikin kärki on ollut kaikissa palautteissa hyvin samanlaista. Monstersin liveshow on koettu epäonnistuneeksi mm. seuraavilta osin

X Ylöspano on turhan värikäs

X Sekava koreografia, jossa loppua kohden tapahtuu erityisesti liikaa

X Saara Aallon asu on liian värikäs sekä kappaleeseen sopimaton

X Lippujen liehuttelu, ja "enkelisiivet" sekä kokonaisuus on koettu liian euroviisukliseiseksi ja mauttomaksi

X Taustalaulajat lavalla ovat turhia, heidät voisi mielummin pitää lavan sivulla ja heitä voisi olla myös useampia

Esitykseltä toivottaisiin sen sijaan

X Modernia, uutta, originaalia esitystä, joka on kansainvälisen näköinen, ei halpa ja muovinen

X Kappaleen studioversiossa kuultaviin "lapsikuoroääniin" tarvitaan livelaulun muokkausta. Tähän toivottaisiin, että EBU:lta pyydetään ja saadaan lupa

X Videon tyylin, sävyjen ja teemojen tuomista lavaesitykseen

Allekirjoittaneet toivovat, että esitys muutetaan kokonaan Euroviisu-lavaa varten.

Saara Aalto's song 'Monsters' gained a lot of public attention and interest when it was first released a couple of weeks ago. It became popular and trending in Youtube and Spotify and got a lot of air-time in Finnish radiostations, something not that common to Finnish Eurovision candidates. Monsters took Finland to top placings within Eurovision betting and got a lot of praises from international eurovision fans as well as praises from the Finnish public. The song, the production and the charismatic and skillfull performer were even seen as a potential eurovision winner and many thought a placing in the top 5 or at least top 10 would be a peace of cake.

The performance on 3rd of March in Uuden Musiikin Kilpailu was advertised beforehand as a 'spectacle' or 'something never-before-seen'. The liveshow however was a big letdown to many. The show has been criticized by regular tv-viewers in social media (e.g. Twitter), Saara Aalto's followers in her Facebook-site, international eurovision fans around the world in various forums and social medias, Finnish eurovision fans (Viisukuppila) as well as Finnish media.

Criticism has largely been similar. The liveshow of Monsters has failed...

X With too colorful performance (lights, props etc.)

X The coreography is seen as too complicated or too full of events

X The costume is too colorful and is not right for the song

X The flags and the black angel wings are seen as a common eurovision clichés and they are way too tacky

X Backing vocalists should not dance or perform. Rather they should focus on singing. There should also be more of them.

The show should be:
X Modern, original and international rather than cheap and tacky

X There is a "Children choir" created by effects in the song. This should also be created live on stage with live-vocal effecting. A special permission from EBU should be asked.

X The liveshow should be more like the video (style, colors, themes etc.).

The signers of this petition hope that the live-performance is completely redone for the Eurovision.

Today: Eurovision is counting on you

Eurovision Fan needs your help with “YLE: Saara Aalto's Monsters show needs to be changed / Saara Aallon Monsters esitys muutettava”. Join Eurovision and 484 supporters today.