Support Finland in showing the government why we need to lower the tampon tax

0 a signé. Prochain objectif : 500 !
Daniela H a lancé cette pétition adressée à Valtiovarainministeri et à

Laskekaa kuukautissuojien veroja. Piste.

Kuukautis- ja virtsankarkailusuojia pitäisi laskea farmakologisiksi tuotteiksi ja näin ollen verottaa samalla 10 %:in arvonlisäverolla kuin lääkkeitä, sillä kuukautissuojat ovat kaikille naisille välttämättömiä terveystarvikkeita eikä niillä kuulu rahastaa.
Tilastokeskuksen Kotitalouksien kulutus -tilaston selvityksen mukaan, suomalaisissa kotitalouksissa käytettiin vuonna 2016 noin 12€ kuukaudessa tamponeihin ja terveyssiteisiin. Tämän hetkisen 24 %:in arvonlisäveron kanssa, vuodessa tämä tekee 144€ ja kymmenessä vuodessa 1440€.
Mikäli nykyinen arvonlisävero laskettaisiin 10 %:iin, olisi summa kuukaudessa 10,65€, vuodessa 127,8€ ja kymmenessä vuodessa 1278€. Tämä ero aikaisempaan on monelle taloudellisesti suurta säästöä, varsinkin jos taloudessa on äiti ja tytär/tyttäriä jolloin käytettävä rahasumma kuukautissuojiin moninkertaistuu.

Suomen valtiovarainministeri Mika Lintilä on päättänyt olla laskematta niin kutsutun ”tamponiveron” arvonlisäveroa, vaikka EU:n arvonlisäverodirektiivi on antanut hallitukselle mahdollisuuden verottaa tamponeita alennetulla verokannalla.

Tamponien ja terveyssiteiden verotusta on viime vuosina pienennetty muun muassa Ranskassa, Australiassa ja osassa Yhdysvaltain osavaltioista. Kanadassa tamponivero poistettiin kokonaan vuonna 2015, Britanniassa tamponivero poistettiin vuonna 2016 ja kuukautissuojista verotetaan vain 5 %, Intiassa tamponiverosta luovuttiin viime vuonna. Miten Suomi hyvinvointivaltiona voi olla näistä maista pahasti perässä tamponiveron laskemisessa?

Vaikka monet suomalaisnaiset valitsevat yhä useammin hormonaalisia ehkäisymenetelmiä, jolla kuukautiset voivat jäädä kokonaan pois ja näin ollen myös kuukautissuojien ostamisessa säästetään rahaa, kaikille naisille ei sovi hormonaaliset ehkäisymenetelmät tai ei haluta käyttää hormonaalisia ehkäisymenetelmiä ollenkaan muista syistä.
Myös kuukautissuojien käyttämättömyys ei käy päinsä, sillä kuukautiset ja kuukautisveri on edelleen vaiettua ja hävettyä aihetta. Kuukautissuojien ja virtsankarkailusuojien käyttämättömyys tarkoittaa sitä, että henkilökohtainen ja ammatillinen elämä kärsii suuresti.

Kuukautisista ja niiden tuomista eri vaikeuksista täytyy pystyä puhumaan entistä enemmän ja miten suomen sukupuolten tasa-arvoa voidaan kehittää näinkin yksinkertaisessa asiassa kuin tamponi- ja kuukautissuojaveroissa.

Allekirjoita aloite, liity kampanjaan ja levitä sanaa jakamalla tätä ystävillesi!
Näytetään valtiovarainministeri Mika Lintilälle miten tärkeää meille on saada asialle muutos.

Mikäli haluat tavoittaa minut sähköpostitse, voit lähettää sitä osoitteeseen danielachaggblom@gmail.com.

IN ENGLISH

Lower the tampontax. Period.

Sanitary and incontinence products should count as pharmacological products and be taxed the same amount as medicine of 10 %.
Sanitary products are an inevitable part of our healthcare and are not meant to be earned money off of.
Statistics Finland made a survey about household consumptions in 2016, where it was found that an average Finnish household use 12€ per month on tampons and other sanitary products.
With today’s tax percentage of 24 %, it would mean that per year it would add up to 144€ and in ten years 1440€.
If the tax percentage would be lowered to 10 %, the cost per month would be 10,65€, in a year 127,8€ and in ten years 1278€. The change would be a huge financial benefit to everyone, especially families with a mom and daughter/daughters, who might end up having to pay twice as much.

Finnish financeminister Mika Lintilä decided NOT to lower the so called ”tampontax” to the desired 10 %, even if EU VAT Directive gave the government the permission to do so.

The tax percentage of tampons and other sanitary products have been lowered the past years in e.g. France, Australia and some states in the US. Countries that have completely removed the tax are Canada, The Great Britain and India. How can we as a welfare state be so far behind these countries?

Even if many women today choose to use different birth control, that can stop periods completely and therefore lower the costs of sanitary products, not all women can use contraceptives or even want to.
The decision to not use sanitary products at all is not possible because of the way it affects our personal and professional lives.

We should be able to talk about periods and the constant struggles we go through because of them. This is also a simple step for us to improve our country’s equality issues.

Sign the petition, join our campaign and share the message with your friends!
Let’s show financeminister Mika Lintilä how important this change would be to us.

If you want to contact me, you can send an email to danielachaggblom@gmail.com.

0 a signé. Prochain objectif : 500 !