Petition Closed

Non au licenciement de Christian Agon, militant syndical CGT IBM !!!

Supporters

VERSION FRANCAISE / FOR ENGLISH VERSION PLEASE SCROLL DOWN

M. Christian Agon est un Ingénieur Commercial (IC) et militant syndical à la CGT IBM connu comme tel par la direction depuis 2008.

L'un de ses premiers combats a été de remettre en cause le système de rémunération des commerciaux tel qu'il existait car à la seule main de l'employeur avec obligation de signature sinon les salariés concernés n'étaient plus commerciaux.

Provoquant l'ire de la direction celle-ci l'a alors licencié le 17 novembre 2009 malgré les protestations de la CGT IBM. Ce n'est qu'au terme d'un long combat de mobilisations et en passant par les tribunaux que la CGT IBM a obtenu sa réintégration par un jugement le 5 août 2010 que la direction d'IBM France n'a exécuté que contrainte et forcée par huissier de justice.

Depuis sa réintégration la direction d'IBM France n'a jamais voulu redonner à Christian Agon un poste correspondant à ses qualifications malgré les actions de la CGT IBM. Nous pensions que la direction IBM allait relâcher ses efforts de répression syndicale ce qui a été le cas jusqu'au troisième trimestre 2015.

Visiblement encouragée par les régressions sociales actées par le gouvernement actuel, la hiérarchie de Christian Agon a monté de toutes pièces un dossier de harcèlement moral contre Christian tout en nous refusant obstinément la possibilité de consulter le dossier. Le 22 octobre Christian était convoqué à un entretien à charge par son N+2 hiérarchique pour se faire accuser de harcèlement moral et suspendre de ses fonctions.

Choqué par cet entretien Christian Agon s'est fait prescrire un arrêt de travail par son médecin du fait des conséquences graves sur sa santé.

A son retour d'arrêt le 16 décembre 2015 la direction le convoque pour un entretien afin d’être entendu concernant des « faits présumés de harcèlement ». Notre camarade souhaitant légitimement être accompagné d’un Délégué du Personnel, la Direction, arguant du fait que notre camarade n’aurait pas souhaité être entendu, annule finalement la réunion prétextant que le Délégué du Personnel élu ne pouvait assister à la réunion car il n’était pas habilité à écouter des informations dites « Personnelles et Confidentielles » !

Sans nouvelle des résultats de l'enquête de la direction Christian relance la direction début février avec notre aide. Pour seule "réponse" le 17 février, il reçoit deux lettres, l’une le convoquant à un entretien préalable à licenciement, et l’autre listant des griefs ne justifiant en rien ladite convocation.

La direction campe sur ses positions lors de l'entretien et à l'issue du délai imparti après l'entretien confirme vouloir à nouveau licencier Christian. Nous en avons appelé à la solidarité des autres organisations syndicales et certaines nous en ont déjà assuré avant le passage au comité d'établissement de son licenciement vu que Christian est un "salarié protégé".

Afin de faire revenir la direction sur sa décision et abandonner le processus de licenciement enclenché nous vous demandons de signer nombreux cette pétition et de la partager autour de vous lors de vos discussions et sur les réseaux sociaux.

MERCI POUR LUI !!!

ENGLISH VERSION

M. Christian Agon is a sales engineer and a CGT IBM  unionist known as such by the IBM management since 2008.

One of is first fight was to take down the wages and benefits system for the sales engineers known as the quota letter. It was an unfair system in which the employer set the sales goals without any negociation with the sales staff and the employees had to sign it. Not signing it implied to be revoked from the sales staff.

For the top management the social unrest which followed was unbearable and they decided to fire Christian from the company. He has been laid off on the 17th of November 2009 although our union fought against his lay off and protested against it. It is only after a series of mobilizations and trials that the CGT IBM and his lawyer won his reinstatement on the 5th of August 2009 thanks to a court decision. It was not enough for the company and we had to hire a bailiff to let Christian gain his access in the company.

Since his reinstatement the IBM France management has never given back his job position to Christian albeit the union support. We thought that the IBM management would stop there their repressive efforts against Christian and our union and it was so until the third quarter of 2015.

Visibly stimulated by the social laws passed by the current governement causing social regression, Christian’s hierarchy framed him with a moral harassment case. Since then they continuously declined us the right to be part of the investigation to know exactly on which basis Christian was accused. On the 22nd of October Christian was summoned by his manager’s manager for a meeting. The manager led the meeting only to charge him and accuse him of moral harrassment and to suspend him from duty with full pay.

Deeply shocked by this meeting Christian Agon was prescribed by his general practitioner a labour disruption as it had serious consequences on Christian’s health.

When Christian resumed work on the 16th of December 2015 he was summoned by the management to hearing regarding « alleged acts of harassment ». As our colleague legitimately wanted to be assisted by an employee representative of our union, the IBM France management cancelled the meeting arguing that our colleague did not wish to be heard. The management also rejected the employee representative presence as he was not qualified to listen to « personal and confidential » information though the French labor code states the contrary.

Without any update on the management investigation results Christian wrote to the management at the beginning of February 2016 with our help and our lawyer assistance. As the only « reply » he received two letters on the 17th of February one summoning him to a preliminary meeting to his dismissal and the other claiming grievances which were not sufficient for such a summoning.

During the meeting and its following decision the management sticks with its decision and confirms its will to dismiss Christian again ! We have asked for the solidarity of the other unions locally and some of them have already assured us of their support before the work council meeting stating if its members approve or refuse the dismissal of Christian Agon which will occur on the 14th of March 2016. This procedure is mandatory as Christian Agon has a special status due to his employees tenures.

In order to stop the management dismissal procedure engaged against our colleague, we ask you to sign the petition in numbers and to support the petition in your entourage and to help us by promoting it on the social networks.

THANKS FOR HIM !!!

This petition was delivered to:
  • olaurens

CGT IBM France started this petition with a single signature, and now has 1,271 supporters. Start a petition today to change something you care about.