Petition Closed
Petitioning Nederlandse Vertegenwoordiging bij de Verenigde Naties

Nederlandse Vertegenwoordiging bij de Verenigde Naties: steun de VN-statusophoging van de Palestijnse Autoriteit

Op donderdag 27 september heeft Mahmoud Abbas, president van de Palestijnse Autoriteit, de VN-lidstaten verzocht om de Palestijnse Autoriteit de status van ‘waarnemer als niet-lidstaat’ toe te kennen. Deze ophoging van de status van de Palestijnse Autoriteit binnen de Verenigde Naties opent de mogelijkheid voor lidmaatschap van tal van VN-organisaties, geeft toegang tot belangrijke VN-sessies en zou een indirecte erkenning betekenen van de Palestijnse claim op een eigen staat op de Westelijke Jordaanoever, de Gazastrook en Oost-Jeruzalem. Een Ander Joods Geluid steunt dit initiatief en roept de Nederlandse Vertegenwoordiging bij de VN op vóór deze statusophoging te stemmen. Steun dit initiatief ook en onderteken de petitie!

Een Ander Joods Geluid is voorstander van een twee-statenoplossing op basis van de grenzen van vóór 1967, waarbij Israël en Palestina in vrede en veiligheid naast elkaar bestaan. De kans daarop neemt echter met de dag af, zolang Israëls nederzettingen in de bezette Palestijnse gebieden zich blijven uitbreiden en gelijkwaardige vredesonderhandelingen tussen de partijen uitblijven. Een status voor de Palestijnse Autoriteit van ‘waarnemer als niet-lidstaat’ kan hier echter verandering in brengen: het laat zien dat de internationale gemeenschap zich achter de oprichting van een Palestijnse staat schaart, en geeft meer mogelijkheden aan de Palestijnen om een eigen staat mede via de VN te verwezenlijken.

De huidige status quo is onhoudbaar: de bezetting ontneemt de Palestijnen fundamentele rechten, houdt het conflict en de daaruit voortkomende gewelddadigheden in stand, en is daarom slecht voor zowel Palestijnen als Israëli’s. Ook de Nederlandse Vertegenwoordiging zal in de Algemene Vergadering van de VN de mogelijkheid hebben om te stemmen over de ophoging van de status van de Palestijnse Autoriteit tot waarnemer als niet-lidstaat. Daarom roepen wij de Nederlandse Vertegenwoordiging op: steun de statusophoging van de Palestijnse Autoriteit bij de Verenigde Naties!

Wilt u meer weten over de VN-'waarnemersstatus als niet-lidstaat' voor Palestina, en waarom Een Ander Joods Geluid daar voor is? Lees dan op onze website onze position paper hierover.

N.B: uw naam zal alleen publiekelijk zichtbaar worden gemaakt indien u daar zelf, bij het ondertekenen van de petitie, voor kiest ('Display my signature publicly'). Een Ander Joods Geluid zal uw persoonsgegevens verder nergens voor gebruiken, noch afstaan aan derden.

Letter to
Nederlandse Vertegenwoordiging bij de Verenigde Naties
Op donderdag 27 september heeft Mahmoud Abbas, president van de Palestijnse Autoriteit, de VN-lidstaten verzocht om de Palestijnse Autoriteit de status van ‘waarnemer als niet-lidstaat’ toe te kennen. Deze ophoging van de status van de Palestijnse Autoriteit binnen de Verenigde Naties opent de mogelijkheid voor lidmaatschap van tal van VN-organisaties, geeft toegang tot belangrijke VN-sessies en zou een indirecte erkenning betekenen van de Palestijnse claim op een eigen staat op de Westelijke Jordaanoever, de Gazastrook en Oost-Jeruzalem. Ik steun dit initiatief en roep de Nederlandse Vertegenwoordiging bij de VN op vóór deze statusophoging te stemmen!

De twee-statenoplossing op basis van de grenzen van vóór 1967, waarbij Israël en Palestina in vrede en veiligheid naast elkaar bestaan, is de internationaal geaccepteerde oplossing voor het Israëlisch-Palestijns conflict. De kans daarop neemt echter met de dag af, zolang Israëls nederzettingen in de bezette Palestijnse gebieden zich blijven uitbreiden en gelijkwaardige vredesonderhandelingen tussen de partijen uitblijven. Een status voor de Palestijnse Autoriteit van ‘waarnemer als niet-lidstaat’ kan hier echter verandering in brengen: het laat zien dat de internationale gemeenschap zich achter de oprichting van een Palestijnse staat schaart, en geeft meer mogelijkheden aan de Palestijnen om een eigen staat mede via de VN te verwezenlijken.

De huidige status quo is onhoudbaar: de bezetting ontneemt de Palestijnen fundamentele rechten, houdt het conflict en de daaruit voortkomende gewelddadigheden in stand, en is daarom slecht voor zowel Palestijnen als Israëli’s. Ook de Nederlandse Vertegenwoordiging zal in de Algemene Vergadering van de VN de mogelijkheid hebben om te stemmen over de ophoging van de status van de Palestijnse Autoriteit tot waarnemer als niet-lidstaat. Daarom roep ik u op: steun de statusophoging van de Palestijnse Autoriteit bij de Verenigde Naties!