WANNEER GAAT HET STOPPEN??

0 have signed. Let’s get to 5,000!

"Euthanasie bij katten? In het Brugse Blauwe Kruis was het tot voor kort meer regel dan uitzondering. De dieren kregen er zonder verdoving een euthanasiespuit recht in het hart om kosten te besparen. En ja, we kunnen het bewijzen." Vier ex-medewerkers van het dierenasiel in Brugge nemen het huidige beleid onder vuur en eisen maatregelen. Ze worden bijgestaan door een dierenarts die er enkele maanden werkte. "Eerlijk? Het was een Guantanamo Bay voor beesten", getuigt zij.
MATHIAS MARIËN & BENNY PROOT
Sylvia Seys, Ciska Cortvriendt, Marina Uyttersprot en Marie Paule Van Houtryve zetten hun kruistocht voor een leefbaar én respectvol dierenasiel verder. In het verleden ondernamen de vier vrouwen - allemaal ex-medewerkers of bestuurslid bij het Blauwe Kruis in Brugge - al verschillende pogingen om het huidige beleid te veranderen. Nu zeggen ze ook bewijzen te hebben van de wantoestanden. "Tot zeker midden 2015 werden katten simpelweg afgeslacht, zonder slaapmiddel vooraf. Dat hebben we zwart op wit op papier staan. Dit mag absoluut niet in de doofpot belanden."

Euthanasie
Vooral bij de verzorging van katten liep het in het verleden volgens de vrouwen grondig mis. Uit documenten van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie die de vrouwen konden inkijken, blijkt dat het dierenasiel minstens twee keer op de vingers werd getikt voor het euthanaseren van katten zonder voorafgaande verdoving. Concreet wil dat zeggen dat de diertjes een spuitje recht in het hart krijgen, zonder dat ze voordien een slaapmiddel krijgen toegediend. De ex-medewerkers hopen dat er intussen een grondige verandering is doorgevoerd. "Ze slachtten de katten af zonder na te denken over de pijn die het beest daarbij voelde. Het enige wat het bestuur wil, is kosten besparen. De aandacht voor het dier komt volledig op de achtergrond." De verklaring is volgens de ex-medewerkers niet ver te zoeken. Jaarlijks krijgt het dierenasiel een grote som subsidies, maar die omvatten ook de verzorgingskosten voor zieke of gewonde dieren. "Als het bestuur beslist om zoveel mogelijk katten te euthanaseren is dat een fikse besparing. Indien dat ook nog eens kan zónder de voorgeschreven verdoving, passeren ze twee keer aan de kassa", klinkt het. Volgens een dierenarts die enkele maanden in het asiel werkte, worden de dieren er allesbehalve goed behandeld. "Ik ben ontslagen, omdat ik weigerde gezonde katjes te laten inslapen", getuigt de dierenarts, die liever anoniem blijft. "Om kosten en plaats te besparen kreeg ik steevast de opdracht om wilde katten een spuitje te geven, maar daarvoor ben ik helemaal geen dierenarts geworden. Het is net onze taak om dieren te redden. Als een katje een pootje breekt, is dat geen reden om het dier te laten inslapen. Met de juiste zorg en medicatie kan dat beestje perfect weer gezond worden. Maar dat kost natuurlijk geld, en net daar knelt het schoentje. Toen ik bleef weigeren om mee te werken, kreeg ik mijn ontslag", getuigt de dierenarts. "Eerlijk? Het dierenasiel in Brugge lijkt op Guantanamo Bay voor dieren."

Today: myriam is counting on you

myriam vanden abbeelen needs your help with “Minister dierenwelzijn Ben weyts : WANNEER GAAT HET STOPPEN??”. Join myriam and 3,626 supporters today.