Marie Claire Netherlands petition to free Nasrin Sotoudeh

0 have signed. Let’s get to 500,000!
At 500,000 signatures, this petition becomes one of the top signed on Change.org!
Marie Claire Nederland started this petition to Marie Claire Netherlands

De Iraanse vrouwenrechten advocate Nasrin Sotoudeh werd door een Islamitische rechtbank in Teheran veroordeeld tot 38 jaar gevangenisstraf en 148 zweepslagen. ‘Samenzwering', 'aanzetten tot corruptie en prostitutie', 'propaganda tegen het systeem', 'verstoring van de openbare orde’ en ‘spionage', zijn de aanklachten die tegen haar zijn ingediend.

Maar wat deed deze vrouwelijke advocaat, die in 2012 nog de Sacharov-prijs voor ‘Freedom of Thought’ ontving, eigenlijk verkeerd? Ze verdedigde op vreedzame wijze de Iraanse vrouwen die hun hoofddoek afdeden uit protest tegen de wet die hen verplicht een hoofddoek te dragen. Wat het extra ironisch maakt, is het feit dat terwijl Nasrin Sotoudeh in de gevangenis zit, Iran onlangs is genomineerd voor de United Nations Commission on the Status of Women (CSW).

In naam van de waarden die wij als Marie Claire Nederland verdedigen – gelijkheid tussen mannen en vrouwen, vrouwenemancipatie, vrijheid van meningsuiting, vrijheid van geweten – eisen wij, net als veel van onze internationale zusteredities, de onvoorwaardelijke vrijlating van Nasrin Sotoudeh. Vecht je mee? Teken de petitie!

0 have signed. Let’s get to 500,000!