Save Al-Sawaber Complex from Demolition

0 have signed. Let’s get to 5,000!


We are hoping to raise public awareness as a last resort to save Al-Sawaber Complex from imminent demolition.

Built in 1981, the complex was designed by renowned Canadian architect and urban planner Arthur Erickson.

Although its demolition was approved by Kuwait Municipality studies carried out in 2012, the complex has since been recognised as a modern heritage building of cultural and historical significance by the National Council for Culture, Arts and Literature.

As such, rather than being demolished (at huge expense, especially to the environment), we propose that the complex should be rehabilitated and regenerated as a mixed-use urban development while maintaining elements of the original character and structure. This sort of adaptive reuse is widely accepted as a much more sustainable and intelligent approach than wholesale demolition.

Our team comprises members from Kuwait Municipality Master Plan and Planning Departments, Kuwait University School of Architecture professors, and the National Council for Culture, Arts and Literature.

Please help us by signing the linked petition and making your voice heard. You can also follow us on Instagram @save_alsawaber.

If you want to see Kuwait start to preserve its heritage, and become a leader in environmental sustainability in the region, this is our chance to start making those changes!

ساهم في إنقاذ مجمع الصوابر من الهدم

نحن نأمل في رفع الوعي العام كملاذ أخير لإنقاذ مجمع الصوابر من الهدم الوشيك.

تم الإنتهاء من بناء المجمع في عام 1981 ، وتم تصميمه من قبل المعماري الكندي الشهير والمخطط المدني آرثر إريكسون.

على الرغم من الموافقة على هدم المجمع بناء على الدراسات التي أجرتها بلدية الكويت في عام 2012 ، فقد تم الاعتراف بالمجمّع على أنه مبنى يمثل تراث القرن العشرين وذو أهمية ثقافية وتاريخية من قبل المجلس الوطني للثقافة والفنون والآدا،. إذ أن المحافظة على مجمع الصوابر يأتي في سياق المخطط الهيكلي الرابع لدولة الكويت.

وعلى هذا النحو، بدلاً من أن يتم هدم المجمع وخلق تأثير بيئي سلبي والمساهمة في ضياع هوية مدينة الكويت، نقترح بأن يتم إعادة تأهيل وإحياء مجمع الصوابر من الناحية الوظيفية والهيكلية والإجتماعية الإقتصادية بالمشاركة مع القطاع الخاص من خلال بناء استراتيجية متكاملة وإعادة الإستخدام التكييفي ليتوافق مع رؤية دولة الكويت لعام 2035 والتحول الاستراتيجي الإقتصادي (من اقتصاد ريعي إلى اقتصاد قائم على المعرفة) وتقديم قيمة أكثر استدامة من الناحية الجمالية والحضرية والإجتماعية والإقتصادية والبيئية والثقافية.

يضم فريقنا أعضاء من دائرة التخطيط والتخطيط الرئيسي لبلدية الكويت، وأساتذة كلية العمارة من جامعة الكويت، والمجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب.

الرجاء مساعدتنا من خلال التوقيع على العريضة المرتبطة وجعل صوتك مسموعًا. يمكنك أيضا متابعتنا على حسابنا في الانستغرام@save_alsawaber

إذا كنت تريد أن ترى الكويت تبدأ في الحفاظ على تراثها ، وتصبح رائدة في مجال الاستدامة البيئية في المنطقة، فهذه هي فرصتنا لبدء هذه التغييرات


Want to share this petition?