Petition geschlossen.

Red Shabbir en #StopTheDeal tussen de EU en Turkije

Diese Petition hat 72.019 Unterschriften erreicht

Dit is meer dan het verhaal van een man. Dit is een kans om iemands leven te redden en een einde te maken aan de schandelijke vluchtelingendeal tussen de EU en Turkije. We hebben jou nodig om dit mogelijk te maken.

Shabbir is 40 jaar oud, elektrotechnicus, getrouwd en heeft twee kleine kinderen. Shabbir woonde in een stad in Pakistan waar hij een autoverhuurbedrijf runde. Op een dag in december 2015 viel een lokale groep moslim extremisten Shabbir's buurman aan, een christen. Shabbir schoot hem te hulp. Deze simpele daad veranderde Shabbir's leven voorgoed.

Omdat hij een christen had geholpen was hij nu een ketter geworden en gedwongen om zijn stad te ontvluchten. Een aantal leden van zijn familie en naasten zijn inmiddels vermoord door de extremisten. Zijn vrouw en kinderen zijn ondergedoken. Nu, na een verschrikkelijke reis waar zijn vader ook omkwam, verkeert Shabbir in een staat van grote onzekerheid op Lesbos, Griekenland, waar hij in maart 2016 aankwam. Hij riskeert gedeporteerd te worden, zoals overeengekomen in de EU-Turkije deal. Als Shabbir naar huis terugkeert zullen de extremisten hem vrijwel zeker proberen te vermoorden.

Een team van vrijwilligers in Spanje en Griekenland, met aan het hoofd de eminente Spaanse voormalig corruptieaanklager Carlos Jiménez Villarejo, is aan het werk om Shabbir te redden. Op 29 november 2016 hebben ze een aanklacht ingediend bij het Europees Hof van Justitie, om de EU-Turkije Overeenkomst te niet te doen en Shabbir en duizenden anderen voor deportatie te behoeden. Als we deze zaak winnen, redden we niet alleen het leven van een man maar zouden we wel eens de hele EU-Turkije deal kunnen opheffen.

Teken deze petitie en steun Shabbir’s zaak. Help ons Shabbir te redden en een einde te maken aan deze schandelijke deal.

In maart 2016 trad de controversiële EU-Turkije deal in werking. Het stelt dat alle “nieuwe, niet reguliere migranten”- een eufemisme voor vluchtelingen en asielzoekers – die vanaf deze datum in Griekenland arriveren, teruggestuurd worden naar Turkije. Een schandelijke deal die een verschrikkelijk signaal afgeeft aan de rest van de wereld: dat mannen, vrouwen en kinderen die een hachelijke tocht en de verschrikkingen van oorlog, vervolging en buitengewone kwetsbaarheid hebben weten te overleven, niet welkom zijn in Europa.

Het hoeft niet zo te zijn. DiEM25 staat achter een unieke aanklacht die deze deal kan vernietigen en het leven van miljoenen die uit wanhoop naar Europa willen komen, verbeteren.

Teken deze petitie en doe met ons mee. Samen kunnen we deze schandelijke deal stoppen.

Dankjewel!

Klik hier voor meer informatie over wat je kunt doen om #StopTheDeal

Heute: DiEM25 verlässt sich auf Sie

DiEM25 benötigt Ihre Hilfe zur Petition „European Union: Red Shabbir en #StopTheDeal tussen de EU en Turkije”. Jetzt machen Sie DiEM25 und 72.018 Unterstützer*innen mit.