Petition Closed
Petitioning De Tweede Kamer and 1 other

Verbied het gebruik van glyfosaat in de landbouw

Supporters

Nederland staat wereldwijd in de top 3 met het hoogste gifgebruik per hectare, toch wordt hier niets aan gedaan. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is glyfosaat (het bestandsmiddel van Roundup) waarschijnlijk kankerverwekkend. Toch wordt het middel nog steeds volop gebruikt in de landbouw in Nederland. Waarom geven we jaarlijks miljarden uit aan onderzoek en bestrijding van kanker, maar pakken we de oorzaken niet aan?

Glyfosaat is in ons land nog steeds toegestaan om te gebruiken in de landbouw. In Brussel wordt er in mei gepraat over de onkruidverdelger: ''experts'' van de lidstaten stelden onlangs voor het gebruik van het middel ook in de komende vijftien jaar toe te staan. Gaan we echt toekijken hoe de toekomst van onze gezondheid in gevaar dreigt te komen?

Er zijn al tal van onderzoeken verschenen uit verschillende landen die waarschuwen voor de gevolgen van Glyfosaat, maar het wordt nog steeds over onze appels en tomaten gespoten. Glyfosaat moet zo spoedig mogelijk verbannen worden in Nederland. Met de handelsverdragen als de TTIP op komst, kunnen we geen enkel risico nemen. Glyfosaat vervuilt het drinkwater en is helemaal niet zo onschuldig als producenten ons graag doen geloven. Drinkwaterbedrijven moeten de drinkwaterwinning regelmatig staken omdat de maximale concentraties van glyfosaat worden overschreden. Glyfosaat is o.a. het actieve ingrediënt in o.a. Monsanto's Roundup.

Dit gaat niet alleen over de gezondheid van de Nederlandse bevolking. Nederland is een exportland, en juist daarom is het belangrijk dat wij als land het voortouw nemen en dit middel verbieden. Kom ook in actie, en teken de petitie. Wellicht kunnen we samen voor een verandering zorgen.

This petition was delivered to:
  • De Tweede Kamer
  • Ministerie van volksgezondheid

De Stille Waarheid started this petition with a single signature, and now has 340 supporters. Start a petition today to change something you care about.

Today: De Stille Waarheid is counting on you

De Stille Waarheid needs your help with “De Tweede Kamer: Verbied het gebruik van glyfosaat in de landbouw”. Join De Stille Waarheid and 339 supporters today.