Begræns madspild! Afskaf unødvendige ”Bedst før”-datoer

0 have signed. Let’s get to 200!

”Bedst før …” er noget, som vi alle sammen er vant til at se på det meste af den mad, vi spiser til daglig. Disse datoer er lovpligtige i hele EU. Problemet med disse datoer, som også kaldes ”mindst holdbar til”, er, at de ofte forveksles med ”sidste anvendelsesdato”, som kun er lovpligtige for letfordærvelige produkter såsom kød.

”Bedst før” eller ”mindst holdbar til” er den dato, hvor indtil ”maden bevarer sine særlige egenskaber ved korrekt opbevaring”. Fødevaren kan med andre ord begynde at miste sine farver, sit vitaminindhold og så videre, hvilket ikke betyder, at det bliver skadeligt at indtage!

Disse datoer er forvirrende for forbrugeren, der kan tro, at produktet ikke længere er godt efter datoens udløb. Denne forvirring skaber et massivt madspild. I Europa bliver mere end 170 kilo mad per person smidt ud om året! I virkeligheden kan tørvarer som ris, pasta, linser, mel og så videre forblive gode i årevis. I gennemsnit dør 25.000 mennesker af sult om dagen.

For at bryde med denne psykologiske barriere, beder vi EU om at revidere reguleringen og om at stoppe med at påbyde ”Bedst før” på tørvarer, som ikke indeholder kød- eller mejeriprodukter.

Underskriv for at støtte vores anmodning!

Today: Baptiste is counting on you

Baptiste Dubanchet needs your help with “Council of the European Union: Begræns madspild! Afskaf unødvendige ”Bedst før”-datoer”. Join Baptiste and 137 supporters today.