Victory

Against iTunes Middle East Censorship/مواجهةً للحجب الذي تفرضه آي تيونز في منطقة الشرق الأ

This petition made change with 411 supporters!


(Scroll for Arabic)

iTunes' Middle East platform refused to upload five songs from the album "La Bombe" by Al-Rahel Al-Kabir (The Great Departed) because it deemed them "inappropriate for the Arab world," according to a statement posted to the band’s official Facebook page on Friday.

Such an action could risk setting a precedent for other similar or affiliated platforms to yield to governmental pressure, especially in a region where artists, writers, and filmmakers already incur censorship and persecution from governmental, religious, or security institutions.

The five songs, which mock religious fundamentalism, political oppression, military rule and other afflictions of the Middle East, are: "Mawlid Sayyidi al-Baghdadi" (Saint Baghdadi's Birthday Celebration), "Janna al-Shaabu" ("The People Went Crazy"), "Do Not Mix", "Khitab Muhim" (An Important Speech), and "Ummt Tlaat Maa al-Nas" (I Marched With The People).

The band says that these songs enjoyed great success among listeners in Lebanon and in the region, both online and offline. In response, the band has pulled all their content from iTunes Middle East.

While Apple currently publishes transparency reports, they still do not mention iTunes content, therefore making it difficult to hold the corporation accountable.  

Because we believe iTunes should not censor political content, we are presenting the following two demands:

iTunes must release a public explanation for their action.
iTunes should publish a semiannual transparency report about iTunes content takedowns.
 

Sign this petition and hold iTunes Middle East accountable.

As an organization, SMEX has dedicated more than a decade to popularizing and advocating for digital rights in the region. In that sense, we strongly believe that freedom of expression online–in all its forms–must be upheld by all entities in positions of power, whether they be governmental and religious institutions or corporations.

 

رفضت "آي تيونز" (iTunes) الشرق الأوسط تحميل خمس أغانٍ من ألبوم "لا بومب" لفرقة "الراحل الكبير"، لاعتبارها "غير ملائمة للعالم العربي"، حسبما قالت الفرقة، اليوم الجمعة، في بيان على صفحتها على "فيسبوك".

ويمكن أن تشكّل مثل هذه الأعمال سابقةً قد تقتدي بها منصّات تابعة أو مشابهة، مستسلمةً للضغط الحكومي، خصوصاً في منطقة يعاني فيها الفنّانون والكتّاب والمخرجون من الرقابة والقمع اللذين تمارسهما مؤسّسات حكومية ودينية وأمنية.

وهذه الأغاني الخمس التي تسخر من التطرّف الديني والاستبداد السياسي والأحكام العسكريّة ومظاهر أخرى في العالم العربي، هي: "مولد سيدي البغدادي"، و"جنّ الشعبُ"، و"دونت ميكس"، و"خطاب مهم"، و"قمت طلعت مع الناس".

تقول فرقة "الراحل الكبير" إنّ هذه الأغاني "قُيّض لها أن تلقى انتشاراً كبيراً على مواقع التواصل في لبنان والخارج"، سواء على الإنترنت أم من دونه. وكردّ على خطوة "آي تيونز"، سحبت الفرقة المحتوى الخاصّ بها من منصّة "آي تيونز" الشرق الأوسط.

ويجدر بالذكر أنّه في حين تنشر شركة "آبل" تقرير شفافية، ما زالت لا تتطرّق إلى محتوى "آي تيونز".

نعتقد أنّه لا ينبغي لمنصّة "آي تيونز" أن تمنع المحتوى السياسي، وبالتالي نطالبها بما يلي:

على "آي تيونز" أن تقدّم تفسيراً علنياً لقرارها هذا.
على "آي تيونز" أن تنشر تقرير شفافية نصف سنوي بشأن عمليات إزالة المحتوى.
وقّع هذه العريضة لحثّ "آي تيونز الشرق الأوسط" على تحمّل المسؤولية.

كرّست منظّمة "سمكس" أكثر من عقدٍ من الزمن لترويج الحقوق الرقمية والدفاع عنها في المنطقة العربية. ولهذا، نشدّد على ضرورة احترام حرّية التعبير على الإنترنت - بجميع أشكالها - من قبل جميع المؤسّسات في موقع السلطة، سواء كانت مؤسّسات حكومية أو مؤسّسات دينية أو شركات.

 

 

 



Today: Social Media Exchange is counting on you

Social Media Exchange needs your help with “Apple: Against iTunes Middle East Censorship/مواجهةً للحجب الذي تفرضه آي تيونز في منطقة الشرق الأوسط”. Join Social Media Exchange and 410 supporters today.