Keuzevrijheid voor gezond licht!

0 haben unterschrieben. Nächstes Ziel: 15.000.

English | French | German | Italian | Dutch | Polish | Romanian | Hungarian | Spanish

De EU wil binnenkort de eisen voor energie efficientie van lichtmiddelen meer aanscherpen – dan blijft alleen de LED nog over. LEDs brengen echter aanzienlijke gezondheidsrisico’s met zich mee en zijn ook bewijsbaar schadelijk voor het oog. Vooral kinderen worden daardoor getroffen.
Dat mag niet gebeuren! Wij eisen voor alle Europese burgers de vrijheid om ook in de toekomst gezonde lampen te kunnen kopen.
Vele mensen klagen over hun optische problemen, hoofdpijn, vermoeidheid en andere gezondheidsklachten als gevolg van moderne LED verlichting thuis en op de werkplek.
Terwijl halogeen- en gloeilamplicht erg lijken op het natuurlijke zonlicht, is het licht van LEDs met zijn hoge blauw- en lage roodlicht aandeel heel anders samengesteld. Wetenschappelijk aangetoond zijn beschadigingen van het netvlies en slaapstoornissen als gevolg van het hoge aandeel blauwe licht in LED’s. De gevolgen op langere termijn van te veel blauw licht voor de ogen zijn nog helemaal niet onderzocht. Voor kleine kinderen is het risico nog groter: al in 2011 wordt in een studie van het Franse ministerie van gezondheid https://www.anses.fr/en/content/lighting-systems-using-light-emitting-diodes-leds-health-issues-be-considered
de conclusie getrokken dat LED-Licht vermeden zou moeten worden in ruimtes waarin zich kleine kinderen bevinden. Aan zulke risoco’s willen wij onze kinderen niet blootstellen!

Toonaangevende medici https://vimeo.com/270946568
en ergonomen www.fvlr.de/downloads/Lichtergo1.pdf
waarschuwen al lang voor een ondoordacht gebruik van LED licht.

Bij veel mensen leiden LEDs door het knipperen en de verblinding tot gezichtsverlies. En er komen steeds meer lichtgevoelige mensen, die het knipperen van LED’s helemaal niet meer kunnen verdragen. Ze worden door de toenemende LED-verlichting in hun omgeving uitgesloten van het maatschappelijke verkeer . www.lightaware.org
Een recente studie https://www.lichtfragen.info/de/studien/schulen.html
toont bij scholieren een duidelijke negatieve werking aan door LEDs in schoollokalen. In plaats van de gepropageerde toegenomen wakkerheid door LED waren geheugenvaardigheden en creativiteit aanwijsbaar negatief beïnvloed. Van creativiteit is echter vastgesteld dat het een kerncompetentie is voor de vormgeving van onze wereld! Zonder een omvangrijk onderzoek en afweging hoe LED-licht op onze kinderen werkt mag LED verlichting niet verplicht worden.
Klimaatbescherming is ongetwijfeld een beslissende toekomst opgave. Maar in de EU wordt slechts ca. 3% van de energie voor kunstlicht gebruikt.1 Het kan niet zo zijn dat marginale effecten op het beschermen van het klimaat met aanzienlijke gezondheidsrisico’s door de bevolking betaald worden. Het aangegeven niveau van energiebesparing door LED’s is niet gewaarborgd. De huidige balansen en specificaties (zoals de levensduur) berusten uitsluitend op geëxtrapoleerde testresultaten van leveranciers. Experts spreken verder van een toenemende overdosis aan licht2, dat betekent lichtverspilling als gevolg van LED toepassing – de veronderstelde besparing wordt daardoor nog verder gereduceerd.
De EU verhoogt in het kader van de Ökodesign-Richtlijn 2009/125/EG voortdurend de eisen aan de energie efficientie van lichtmiddelen. Aan deze eisen voldoet binnenkort alleen nog LED-verlichting. Daaruit vloeit thans een verbod op de handel in halogeenverlichting in twee stappen : vanaf 1.09.2018 ( grotendeels) en vanaf 1.9.2020 (volledig).
De EU zal daardoor bepalen welk licht bij ons brandt tot in onze slaap- en kinderkamers, kantoren en klaslokalen. En dat hoewel zeer geringe klimaateffecten tegenover grote gezondheidsnadelen staan.
Wij eisen bij de EU het behoud van de keuzevrijheid voor gezond licht op De handel in halogeenverlichting mag niet worden verboden voordat er lichtmiddelen zijn ontwikkeld die geen aantoonbare aanzienlijke gezondheids risico’s met zich meebrengen.
Geen LED-gebod ten koste van onze gezondheid!
Wij eisen keizevrijheid voor gezond licht!

Dr. Uwe Geier, Ulrike Wendt, Bettina Beller, Markus Buchmann, Dr. Edwin Hübner, Martin Hollerbach, Jörg Kunze, Dorian Schmidt, Jörg Thimm-Hoch

Our detailed commentary with further information sent to the Director at the European Commission's Directorate General for Energy in connection with the petition can be found here: https://www.lichtfragen.info/en/eu-petition-healthy-light-2018.html

Heute: lichtfragen.info - Netzwerk für gutes Licht / Network for Healthy Light verlässt sich auf Sie

lichtfragen.info - Netzwerk für gutes Licht / Network for Healthy Light benötigt Ihre Hilfe zur Petition „European Commission's Directorate General for Energy: Keuzevrijheid voor gezond licht!”. Jetzt machen Sie lichtfragen.info - Netzwerk für gutes Licht / Network for Healthy Light und 13.940 Unterstützer/innen mit.