Направлено: Directeur van de Russische Centrale Migratiedienst MVD Olga Jevgenijevna Kirillova и еще 2

0 подписали. Следующая цель - 75 000.

Op 1 augustus is onze vriend en collega-journalist voor “Novaja Gazeta” Ali Feruz opgepakt om uitgezet te worden naar Oezbekistan. Daar wachten hem gevangenissen en martelingen.

Onmiddellijk na afloop van een zitting in de Basmannijrechtbank in Moskou werd de journalist opgepakt. Hij is overgebracht naar een vreemdelingendetentiecentrum, hoewel hij zich volledig legaal in Rusland bevindt. Zijn asielprocedure is immers nog niet voltooid.

Ali (echte naam: Choedoberdi Noermatov) wil in Rusland wonen, maar de migratiedienst heeft herhaaldelijk geweigerd hem in ons land te legaliseren, hoewel Ali hier al meer dan zes jaar woont en zijn moeder en andere familieleden burgers van de Russische Federatie zijn.

Het probleem is dat Ali geen paspoort heeft. Die is gestolen. Op iedere vraag antwoordt de migratiedienst dat Ali terug naar Oezbekistan moet om een nieuw paspoort te ontvangen.

Ali is echter niet voor niets uit Oezbekistan gevlucht. Hij vreesde voor zijn leven en veiligheid nadat hij geweigerd had mee te werken met de plaatselijke geheime diensten die hem probeerden te werven. Wij hebben gegronde vermoedens dat Ali in Oezbekistan vervolgd zal worden vanwege zijn journalistieke werk en maatschappelijke positie.

Mensenrechtenactivisten van over de hele wereld beschouwen Oezbekistan als een gevaarlijk land, waar mensen onderworpen worden aan wreedheden en in gevangenissen spoorloos verdwijnen. Bovendien kan Ali in Oezbekistan vervolg worden voor het feit dat hij openlijk homoseksueel is.

Er kan nog tien dagen bezwaar aangetekend worden tegen het besloot van de rechter. We moeten onmiddellijk optreden!

Wij eisen dat de uitlevering van Ali naar Oezbekistan onmiddellijk stopt en dat hem zo snel mogelijk een officiële status toegekend wordt, die hem in staat stelt op in de Russische Federatie te blijven of te vertrekken naar één van de landen van de Raad van Europa, die zich bereid zal tonen hem op te nemen.

De ombudsman van de mensenrechten in de Russische Federatie en het hoofd van de mensenrechtencommissie vragen wij om deze zaak onder persoonlijke controle te nemen.

Эта петиция будет доставлена:
  • Directeur van de Russische Centrale Migratiedienst MVD Olga Jevgenijevna Kirillova
  • Ombudsman voor de mensenrechten in de Russische Federatie Tatjana Nikolajevna Moskalkova
  • Voorzitter van de presidentiële Raad voor de ontwikkeling van de civil society en de mensenrechten

Igor Iasine с одной лишь подписью создал(а) эту петицию, которую на данный момент уже поддержали 69 344 человека. Создайте вашу петицию для того, чтобы добиться важных для вас перемен.

Cегодня Igor рассчитывает на вас

Igor Iasine нуждается в вашей поддержке петиции «Directeur van de Russische Centrale Migratiedienst MVD Olga Jevgenijevna Kirillova: Stop de uitlevering van journalist Ali Feruz, red hem van gevangenis en martelingen». Igor и 69 343 участника этой кампании рассчитывают на вас сегодня.