Say to @neeliekroesEU we want a single #opendata license in the #EU #1OdataLicenseEU
  • Petitioned Neelie Kroes
  • Responded

This petition was delivered to:

Neelie Kroes
See response

1. Andrés  Nin
    2. Petition by

Andrés Nin

Versión en español de la petición (English version below)

Recientemente, la Comisión Europea inicio el proceso de revisión de la Directiva Europea de Reutilización de la Información del Sector Pùblico. Uno de sus principales objetivos es otorgar una autorización generalizada de reutilización a los ciudadanos y empresas que quieran hacer uso de la Información del Sector Público para la creación de nuevos servicios, generar actividad económica y potenciar la transparencia de las Administraciones Públicas.

La propuesta de revisión de la Comision Europea de la Directiva de Reutilización de la Información del Sector Pùblico, es valiente y amplía sin duda el marco actual. Sin embargo, carece de la definición de una licencia Opendata común a los Gobiernos de la Unión Europea.

La creación de un espacio único de información pública reutilizable en Europa requiere mucho más, requiere de una licencia opendata uniforme, armonizada y única para todos los datos generados por las Administraciones Públicas Europeas. Ello es posible. El Real Decreto 1495/2011, aprobado por el Gobierno de España marca una hoja de ruta de sencilla transposición al marco Europeo. Primero, definir una licencia opendata compatible con los principios de la reutilización de la información sin mas condiciones. Segundo, fijar un periodo transitorio tras el cual dicha licencia figure asociada a toda información generada por el sector público en la Unión Europea. Tercero, obligar a la publicación de dicha licencia en todas las webs de las Administraciones Públicas dando seguridad jurídica a todo el sector infomediario Europeo y a los ciudadanos que deseen hacer hacer uso de la información pública.

En este momento que la Comisión Europea y los Estados Miembros están desarrollando la nueva Directiva, es la hora en que la comunidad Opendata hemos de hacer llegar nuestra voz a Europa. Pidamos a la Comision Europea y Parlamento Europeo la inclusión de una licencia Opendata Para la Unión Europea y un plazo clara de adopción por todos los Estados Membros.

==============================================================================

ENGLISH VERSION OF THE PETITION

Support the establishment of a common European OpenData license within the review of the Public Sector Information re-use Directive

Recently, the European Commission initiated the process of revision of the European Directive on Re-use of Public Sector Information.

One of its main objectives is to provide a general authorisation to re-use to citizens and businesses who want to make use of public sector information for the creation of new services, generating economic activity and enhancing the transparency.

The European Commission proposal of a revised Directive is certainly bold and extends the current framework.

However, it has not defined a common European OpenData license which should by applicable to all European Public Administrations.

The creation of a single public information re-use space in Europe requires much more, it requires a common European OpenData license applicable to all data generated by European public administrations.

This is possible. Royal Decree 1495/2011, approved by the Government of Spain, provides an example of how a simple legal notice serves as an open data license applicable in the state public sector – this sets an easy to follow roadmap for implementation in Europe.

First, define a European OpenData license compatible with the principles of information re-use without further conditions.

Second, set a transitional period after which the license is associated with all information generated by the public sector in the European Union.

Third, provide for the compulsory publication of such license in all public administration websites giving legal certainty to all European infomediary entrepreneurs and citizens wishing to make use of the information.

Right now the European Commission and Member States are developing the new directive, it is time that WE the OpenData community get our voice heard in Europe. We ask the European Commission and the European Parliament to include a common European OpenData license and a clear deadline for adoption by all Member States in the revised Directive.

We cannot miss this golden opportunity in tapping the new gold of public sector information!

Recent signatures

1. Decision-maker Neelie Kroes responds:

Neelie Kroes

Commission Vice President Kroes is grateful for the support you demonstrate vis-à-vis her work on opening up the markets for products and services based on government-held data. We need your support for this. The challenges do not only li...

2. Reached 500 signatures

Supporters

Develop your own tools to win.