Free Morgan! #freemorgan
  • Petitioned Spanish Ministry of Environment

This petition was delivered to:

Spanish Ministry of Environment
Spanish Ministry of Tourism
Loro Parque
Organismo CITES de España
Ministry of Economic Affairs, Agriculture and Innovation, Netherlands
Ministry of Infrastructure and the Environment, Netherlands

Free Morgan! #freemorgan

1. Petition by

Doutzen Kroes, Anne-Marie van Dijk

In English - Espanol

De orka die de naam Morgan kreeg.

De ontheffing van het ministerie:
In juni 2010 werd een jonge orka verzwakt aangetroffen en opgevangen door Dolfinarium Harderwijk, wat echter vreemd is omdat normaliter stichting SOS-Dolfijn tandwalvissen opvangt. De ontheffing die het dolfinarium destijds had voor het opvangen van de beschermde tandwalvissen stelde als voorwaarde het dier na herstel terug te zetten, dit is echter nooit gebeurd.

Inmiddels mag een commercieel bedrijf als Dolfinarium Harderwijk deze beschermde dieren niet meer opvangen en is de vergunning per 1 juli 2012 komen te vervallen. Helaas biedt dit nog geen zekerheid voor de volgende tandwalvis in nood gezien de ontheffing inmiddels bij SOS-Dolfijn ligt, die zowel facilitair, als financieel afhankelijk is van het dolfinarium.

Een aantal alarmbellen:
I. Sea World Amerika kwam de ‘nieuwe aanwinst’ die veel geld op zal gaan leveren al in de eerste week bekijken.
II. Morgan kreeg nooit levende vis gevoerd, terwijl natuurlijk voedsel aanbod noodzakelijk is en geadviseerd wordt voor een dier wat terug de natuur in moet. In plaats daarvan kreeg Morgan haar eten met de hand als beloning voor een gedraging, trainen!
III. Al na 5 weken werd Morgan 1 ½ jaar lang tentoongesteld aan heel veel publiek.
IV. Het vrijlatingplan van de Free Morgan Foundation, wat door deskundigen wereldwijd werd gedragen is door het dolfinarium genegeerd.
V. Het publiek werd bespeeld door het dolfinarium als redder van het dier, zij spraken over het baby’tje wat nog melk moet drinken, niet veel later was de orka een kleutertje, nog wat later een meisje, eenmaal in Loro Parque sprak de dierenarts van het dolfinarium over Morgan die uitgegroeid was tot een mooie jonge volwassen vrouw, dit allemaal in een jaar tijd.
VI. Na bijna 1,5 jaar, werd door druk vanuit het ministerie, het dolfinarium eindelijk gedwongen de vocale gegeven, om de familie van Morgan te kunnen vinden, te delen met onafhankelijke onderzoekers. Deze konden al vrij snel een match maken met familie van Morgan in Noorwegen.
VII. Het dolfinarium liet met ‘onvolledige gegevens’ een advies geven door 7 deskundigen. Drie van deze deskundigen zijn op hun advies terug gekomen en zijn na het zien van de achtergehouden en nieuwe informatie van mening dat Morgan uitgezet moet worden. Een van deze 7 deskundigen is de orka deskundige, John Ford, die al direct een zeekooi adviseerde in plaats van gevangenschap in een bassin.

De rechstzaak van 1 november aanstaande:

Inmiddels staan we over een paar dagen weer voor de rechter, ditmaal zal er eindelijk inhoudelijk gekeken worden naar de zaak.
Laat weten dat u vindt dat Morgan de kans moet kunnen krijgen in vrijheid te leven en volgens u zou moeten beginnen aan het stap-voor-stap vrijlatingplan in Noorwegen waardoor zij een grote kans maakt zich weer aan te sluiten bij haar familie, teken de petitie en stuur deze door aan vrienden en bekenden.

Meer informatie:
www.orkacoalitie.nl De Orka Coalitie bestaat uit 7 stichtingen in Nederland die de rechtszaak voeren.
www.freemorgan.org Deskundigen die verschillende rapporten aan de rechtszaak geleverd hebben.
NEW evidence: http://www.freemorgan.org/new-evidence.html

Recent signatures

1. Reached 3,000 signatures
    2. HSH PRINCE ALBERT II OF MONACO,ENDORSES MORGAN'S FREEDOM

“I have a long-standing commitment towards protecting marine biodiversity and marine mammals through scientific understanding and conservation.

I have also been involved in returning animals from my father’s animal park, to the wild, where and when it has been possible.

These very same philosophies persuade to me to believe that Morgan, who is a wild-born orca, should also be given the chance to go from captivity, back to her natural environment.”

3. Jean-Michel Cousteau will be in Amsterdam to attend Morgan's court case!

“Orca’s are the most intelligent and sophisticated creatures in the marine environment. We will do our best to convince the judges to release Morgan back in the ocean” said Jean Michel Cousteau, explorer, environmentalist, educator, film producer and founder of the Ocean Futures Society and member of the Free Morgan Foundation expert board.

4. Reached 250 signatures

Supporters

Reasons for signing

• Lindsay Pauwels OUDENBURG, BELGIUM
      • 7 months ago

No animal should be kept in captivity!!!!

• Stichting Dierenleed HOLLAND, NETHERLANDS
      • 7 months ago

Stichting.Dierenleed

Wij vechten tegen DierenLeed

We fight against animal abuse!!

• Linsey Konings EINDHOVEN, NETHERLANDS
      • 8 months ago

This should be important to everyone!

• anja captein ALPHEN AAN DEN RIJN, NEDERLAND, NETHERLANDS
      • 8 months ago

A wild animal, simply in the wild, not in captivity

• Vincent Seremak RIJEN, NETHERLANDS
      • 8 months ago

Cause it needs to be released

REPORT THIS COMMENT:

Develop your own tools to win.