MUOVIPUSSIEN KIELTÄMINEN

0 have signed. Let’s get to 10,000!
At 10,000 signatures, this petition is more likely to get a reaction from the decision maker!
mimosa aaltonen started this petition to Suomen ympäristö ja ilmastoministeri

Muovipussit ovat kaikkialla. Katso ympärillesi ja huomaat, että muovipussit ovat yleisimpiä roskia. Puissa, aidoissa ja pitkin teitä. Ne kelluvat vedessä, makaa maassa puistoissa ja metsissä, Rannoilta ne peseytyvät pois mereen.

muovipussit matkustavat helposti pitkiä matkoja tuulen ja veden avulla luonnon saastuttamiseksi.

Muovipussit on jopa aiheuttanut suuria ongelmia joillakin alueilla. Esimerkiksi miljoonat hylätyt muovipussit tukkeutuvat vedenpoistokanaviin ja viemäriin Bangladeshin kaupunkialueilla. Kun monsuuniin sataa, kadut tulvivat heti ensimmäisten minuuttien jälkeen, koska vesi ei pääse tukkeutuneiden viemäriputkien läpi.

Monille meistä on vaikea kuvitella, että jokin niin pieni kuin muovipussi voi todella aiheuttaa tulvia, mutta eräiden Bangladeshin kaupunkien asukkaat ovat kamppailleet tämän ongelman kanssa jokaisen monsoonikauden aikana kahden viime vuosikymmenen aikana.

Tiedän että ajattelet nyt että mitä suomen muovipussit aiheuttaa Bangladeshiin, mutta totuus on se että muovipussit ajautuu kaikkiin maapallon kolkkiin.

Kuulemme kaikkialla ympärillämme, että meidän on säästettävä energiaa. Se on hyväksi ympäristölle, terveydelle ja ilmastolle. Mutta vain harvat meistä ymmärtävät, että joka kerta, kun hyväksymme nämä kertakäyttöiset muovipussit myymälän kassalla, osallistumme aktiivisesti energian tuhlaamiseen ja uusiutumattomien luonnonvarojen kuluttamiseen.

Suurin osa muovipusseista on valmistettu polyeteenistä, joka on peräisin raakaöljyn jalostuksesta ja maakaasun käsittelystä.

Öljy ja maakaasu ovat uusiutumattomia fossiilisia polttoaineita käyttäviä resursseja, ja ne tuottavat kasvihuonekaasuja, jotka edistävät maailmanlaajuista ilmastonmuutosta.

Oletko koskaan nähnyt uhanalaisia ​​merikilpikonnia? Ne ovat pienempiä kuin kämmenesi ja näyttävät niin herkiltä, ​​kun kamppailet rannan yli, jotta se pääsee merelle.

Jopa hiekkaan jääneet ihmisen jalanjäljet ​​edustavat tielläan vuoria ja rannalla pesemät aallot ovat toinen haaste, sillä ne vetävät heidät takaisin kuivalle maalle.

vauvvakilpikonnilla on syntymänsä jälkeen vain yksi tavoite - päästä mereen ja uida syvään veteen, jossa he ruokkivat ja jos menestyvät kasvavat aikuiseksi kilpikonnaksi. Pitkällä matkallaan he joutuvat kohtaamaan monia vaikeuksia ja vain pieni osa niistä selviää.

Valitettavasti meitä luo yksi heidän äskettäin hankkimista vihollisista. Muovipussit.

Muovipussit, jotka kelluvat meressä, muistuttavat meduusoja, joka on yksi tärkeimmistä ruokalähteistä joillekin merikilpikonnien lajeille, erityisesti kriittisesti uhanalaisille Leatherback-kilpikonnille.

Vuonna 2013 tehdyn tutkimuksen mukaan jopa 35 prosenttia kilpikonnien kuolemista johtui muovin syömisestä ja todennäköisyydestä, että merikilpikonnat kuluttavat vuosittain vielä enemmän muovia.

Merikilpikonnat eivät ole ainoita lajeja, jotka kärsivät muovipussin ympäristön pilaantumisesta.

Lähes 20 vuotta sitten löydettiin kuollut pelikaani, jonka vatsa täytettiin 17 muovipussilla. Vuonna 2008 krokotiili kuoli Australiassa 25 muovipussin takia, jotka täyttivät vatsaa.

Kulutettu muovi kulkee näiden eläinten ruoansulatuskanaviin ja voi johtaa terveyteen liittyviin kysymyksiin, kuten infektioihin, kivuliaan suoliston tukkeutumiseen, nälkään tai kuolemaan tukehtumisen kautta.

kyseiset eläimet eivät ole tietoisia siitä, että he syövät jotakin, joka tekee heille pahaa ja tappaa heidät hitaasti ja kivuliaasti.

Eläimet voivat myös helposti tarttua tähän muovijätteeseen. On lukuisia tapauksia, joissa lintuja on jäänyt muovipusseihin, jotka eivät kyenneet lentämään ja syömään, joka lopulta johtaa kuolemaan.

Samanlainen kohtalo on kohdannut delfiinejä, hylkeitä, kissoja, koiria, peuroja ja monia muita eläimiä, ruumiinsa muovipussin takertumisen vuoksi.

Joten auta meitä pelastamaan maailma!

0 have signed. Let’s get to 10,000!