EU: Verbied het gebruik van wilde dieren in het circus

0 have signed. Let’s get to 1,000,000!

[Engels] [Frans] [Italiaans] [Spaans]

Vijf circusolifanten waren op Tweede Paasdag in Spanje het slachtoffer van een verkeersongeval. Eén van de olifanten overleed en twee andere raakten zwaargewond. Het was slechts een kwestie van geluk dat er bij het ongeval geen mensen gewond raakten.

Deze tragedie had voorkomen kunnen worden. Daarom roep ik op tot een Europees verbod op het gebruik van wilde dieren in het circus.

Recente berichtgeving toont aan dat er bij circussen in heel Europa regelmatig schokkende incidenten plaatsvinden, waarbij zowel het publiek als wilde dieren betrokken zijn. Deze circussen brengen op deze manier de gezondheid en veiligheid van Europese burgers in gevaar. Een paar weken geleden ontsnapte in Spanje een nijlpaard al voor de vijfde keer.

De olifanten die slachtoffer zijn geworden bij het verkeersongeval waren met het Spaanse circus Gottani op weg naar hun volgende optreden.

Ze waren Duitsland uit gesmokkeld en door Frankrijk, Letland, Litouwen en Ierland vervoerd om uiteindelijk in Spanje uit te komen. De familie, die eigenaar is van de olifanten, staat bekend om nalatig gedrag naar de dieren toe. Dat heeft al eerder tot incidenten geleid.

De grote meerderheid van de EU-lidstaten, waaronder Nederland en België, heeft het gebruik van wilde dieren in het circus al verboden of sterk aan banden gelegd. Dierenartsen uit heel Europa drongen er eerder -bij onder meer de EU- al op aan om het gebruik van wilde dieren in reizende circussen te verbieden. Ook wij roepen op om een eind aan deze praktijken te maken.

Het is tijd voor de EU om tot actie over te gaan. Dat is de enige oplossing voor het fysieke en emotionele leed van wilde dieren in circussen en voor de daaraan gerelateerde risico's voor de openbare veiligheid.

Onderteken en deel.

Today: Infocircos is counting on you

Infocircos .org needs your help with “Vytenis Andriukaitis: EU: Verbied het gebruik van wilde dieren in het circus”. Join Infocircos and 602,594 supporters today.