Open brief aan de procureur-generaal

0 have signed. Let’s get to 500!

Waarde Procureur-Generaal,

Wij stellen ons de vraag waarom het Parket nog altijd geen strafonderzoek ambtshalve heeft geopend tegen degenen die verantwoordelijk zijn voor de meer dan 10.000 corona-doden in ons land.

In verschillende domeinen is Justitie zeer agiel en actief, denken we maar aan het onderzoek dat ambtshalve werd gevoerd naar het doen en laten van Schild en Vrienden, nadat diens voorzitter in een Pano-reportage van de VRT in een weinig flatterend daglicht kwam te staan. De democratie was in gevaar heette het bombastisch en in alle mogelijk opiniestukken moest er dringend iets worden gedaan.

Maar niet alleen in dat geval is justitie snel geweest om uit eigen beweging een onderzoek in te stellen. Ook toen er een rel ontstond nadat één of andere miss een lachend kakske op social media had geplaatst, kwam er vanuit de derde macht een snelle reactie.

Ook toen Marc Van Ranst sprak over bedreigingen werd er snel onderzoek gevoerd, en verder hebben we daar niet veel meer van vernomen. Waarom niet, is ons een raadsel.

Er zijn uiteraard nog gevallen bekend waarbij justitie niet wacht op een burger die klacht neerlegt bij de onderzoeksrechter. Het vermoeden van misdrijf of misdaad wordt soms door het Parket al voldoende geacht om via een onderzoek – dat ambtshalve kan worden opgestart - uitsluitsel te geven.

Dit was bijvoorbeeld het geval mbt het incident met de auto in Puurs, nav  de niet-toegelaten manifestatie rond het onrecht dat Beau was aangedaan. En dat was ook het geval in het dossier van de agent in Roeselare die wordt vervolgd omdat hij met een agressief pratende skater zijn geduld verloor; hoewel uit de videobeelden die werden bekend gegeven blijkt dat er sprake is van uitlokking … desalniettemin is het onderzoek in die zaak nog hangende …

Nochtans heeft het Parket geen juridische stappen ondernomen na de De Pano-reportage van 7 oktober 2020 die meerdere malversaties heeft blootgelegd bij de bestrijding van de covid-pandemie.  In ieder geval  is het Parket blijkbaar ook niet meteen van plan om een ambtshalve onderzoek te openen.

Vlaams Forum Voor Democratie bracht nochtans in de zomermaanden reeds een podcast uit waarin een reeks argumenten wordt aangereikt waarom de beleidsverantwoordelijken schuldig verzuim zou kunnen hebben gepleegd en waarom de aanpak van de coronacrisis eventueel zelfs als een verboden biologisch experiment zou kunnen worden gekwalificeerd.

Nochtans is er geen gebrek aan voorbeelden dat de verantwoordelijken wel strafrechtelijk kunnen vervolgd worden. In Frankrijk wordt ondertussen onderzocht waarom het zo gruwelijk fout kon lopen met de aanpak van de coronacrisis. Daar wél.

De Franse politie heeft op 15 oktober 2020 huiszoekingen uitgevoerd bij de Franse minister van Volksgezondheid Olivier Véran en een resem oud-ministers, onder wie voormalig premier Edouard Philippe en voormalig minister van Volksgezondheid Agnès Buzyn. Ook de directeur-generaal van de overheidsdienst Volksgezondheid Jérôme Salomon en de voormalige regeringswoordvoerder Sibeth Ndiaye kregen agenten over de vloer.

Huiszoekingen werden uitgevoerd en de verdachten werden voorgeleid.

Het onderzoek werd opgestart door het Frans gerecht om te na te gaan of de Franse politici geen fouten hebben gemaakt in de hun strijd tegen de coronapandemie.

Maar als het regent in Parijs druppelt het niet altijd in Brussel; zoals het spreekwoord nochtans zegt.

Dat is Isabel Albers, de hoofdredactrice van De Tijd ook niet ontgaan want in de tv-uitzending van @deafspraak op vrijdag 16 oktober 2020 merkte zij op dat onder andere voormalig Minister Maggie De Block blij mag zijn dat ze niet in Parijs woont.

Een ambtshalve onderzoek komt hier blijkbaar niet uit de startblokken hoewel wij in België nu weer tegen de grenzen van het systeem opbotsen. België kleurt rood en een nieuwe lockdown (met desastreuze gevolgen) lonkt om de hoek.

Daarom vragen wij ons af waarom, gelet op de ernst van de omstandigheden en de verzwarende factoren door het manifest wanbeleid van de beleidsmakers, wat niét is veranderd, sinds maart, nog altijd geen strafrechtelijk onderzoek ambtshalve werd opgestart.

Het kan toch niet zijn dat mensen die met hun faliekant beleid duizenden doden op hun geweten hebben, niet ter verantwoording geroepen zouden worden?

Indien men werkelijk de democratie en het volk in dit land wil beschermen, en het evenwicht der machten wil herstellen, welaan, dan is deze vreselijke crisis ook meteen de kans om de nalatigheden van de politieke stal uit te mesten. Want, laten we eerlijk zijn… een herhaling moéten we ten alle prijze vermijden.

Met vriendelijke groeten,

Bart De Meulenaer