Vastberadenheid om het isolement rondom Öcalan te doorbreken: "Hongerstakingen"

0 kişi imzaladı. Hedefimiz 200.

dem ned
dem ned bu kampanyayı imzaladı

Wij hebben grote zorgen over de kwalijke staat van de democratie in Turkije. Het is onacceptabel hoe de Turkse staat de stem van de oppositie, waaronder journalisten en politici, het zwijgen oplegt en het vredesproces in een ernstige crisis heeft gebracht.

Na het vastlopen, in 2015, van het vredesproces tussen de regerende partij AKP en de grootste oppositiepartij, de HDP (Democratisch Volkspartij), staan de vrijheid, de mensenrechten  en de democratie zeer onder druk. De kritische krachten, in het bijzonder de HDP,  zijn in het hele land onderworpen aan gewelddadige aanvallen en onderdrukking. Als gevolg hiervan zijn tientallen politici en actieve leden van die partij maar ook journalisten, advocaten en academici in de gevangenis beland. Zo werd ook het HDP parlementslid Leyla Güven opgepakt op 22 januari 2018.

Leyla  Güven  is op 7 november 2018 met een hongerstaking begonnen om aandacht te vragen voor de ernstige schendingen van de mensenrechten in Turkije en de langdurige eenzame opsluiting van Abdullah Öcalan, die al sinds 1999 in de gevangenis zit. Haar voorbeeld werd direct door velen gevolgd.

Inmiddels hebben tientallen Koerden zich aangesloten bij de hongerstaking in Turks Koerdistan en Europa. Ook in Den Haag zijn twee mensen sinds 19 januari 2019 in hongerstaking.

Wij roepen iedereen individueel op, en ook maatschappelijke organisaties, politieke partijen en de Nederlandse regering, om solidair te zijn met de hongerstakers. Wij eisen van Turkije:

-        De mensenrechten te respecteren, de Universele verdragen te handhaven en zich te houden aan de internationale afspraken op deze gebieden.

-        Af te zien van de onmenselijke behandeling van Öcalan, en zijn isolatie per direct op te heffen.

-        In dialoog te gaan met de hongerstakers en hun eisen in te willigen.