Få Blå Express att stanna vid Eriksbo

0 have signed. Let’s get to 1,000!

Tills 2012, hade invånare i Eriksbo en direktbusslinje 520 och 521 som tog dem till Göteborgs centralstation. Linjerna läggs ner och ersätts med Blå Express, som passerar hållplatserna i Eriksbo men stannar inte vid dem, utan bara vid Hjällbo som är nästa.

Idag måste områdets resenärer som vill pendla mot stan antingen gå ca. 20-25 minuter till Hjällbo och ta Blå Express eller spårvagnarna, eller också åka med 71 eller 78:an i två minuter till Hjällbo och sen byta.

Det finns problem med den här situationen:

-Busslinjerna 71 och 78 är inte ordentligt synkroniserade med de andra spårvagnslinjerna och Blå Express. Oftast är det så att passagerarna anländer till Hjällbo och missar byten och måste vänta extra tid till nästa avgång. Samma problem gäller i motsatt riktning, där resenärerna som kommer från stan missar bussarna 71 och 78 och så väntar de ca. 13-30 minuter på nästa bussavgång mot Eriksbo under vardagar dagtid, och 30-60 minuter under helg eller nattetid. Bara för en bussresa på max. 1-2 minuter hem.

-Hjällbo är ett ganska befolkat område och att byta till spårvagnen där är problematiskt eftersom spårvagnarna som kommer från Angered mot stan är oftast redan fullpackade med folk ombord, speciellt under rusningstid. Arbetare och studenter i Eriksbo som lämnar under morgonen och åker tillbaka hem under kvällen hittar inga sitt- eller ståplatser i spårvagnen. Detta orsakar obehag och förseningar inte bara under resan, utan under väntan vid busshållplatserna i Hjällbo. De är ofta överfulla, och under kylan och regnet står man våt och fryser ute utan skydd p.g.a. otillräckligt utrymme i busskurerna.

-Hjällbo anses vara ett av de farliga områdena i staden. Att tvinga våra barn att byta linjer i området kan utsätta dem för potentiell fara speciellt i mörkret.

-Sista bussen från Hjällbo mot Eriksbo går 23.47 måndag-torsdag och 00.02 söndag. Medans sista spårvagn är i Hjällbo 01.32, sista Blå Express är i Hjällbo 01.37. När man kommer till Hjällbo från jobbet efter det så har man inget annat val än att gå hem till Eriksbo, vilket känns väldigt osäkert vid den tiden.
Från Eriksbo till Hjällbo går första bussen 04.47 på måndag-fredag. Det finns ingen buss för att hinna med första spårvagnen som går 04.36 mot centrum. En buss med avgång ca 04.25 från Eriksbo hade gjort att man slapp promenera i 20 minuter för att kunna åka med den.

-Spårvagnstrafiken är ofta opålitlig och instabil, speciellt under vintern där många olyckor, förseningar, och spårarbete sker på spåren. Det resulterar i förseningar till skolan eller arbetet.

Det som primärt krävs är att Blå Express ska stanna vid en eller flera hållplatser i Eriksbo, eller sekundärt att man förlänger linje 78 mot stan istället för Gamlestadstorget. Det vore bra för oss resenärer i Eriksbo, eftersom vi:
-Får en smidigare och tidsbesparande resa till Göteborg med mycket mindre stress
-Undviker spårvagnstrafik problem som resulterar med förseningar
-Undviker en omöjlig trängsel i Hjällbo (både på spårvagnen och busshållplatsen)
-Får det säkrare för våra barn

Att lägga till några uppehåll till Blå Express skulle inte öka linjens totala restid mer än maximalt 3 minuter, särskilt eftersom det finns många tomma hållplatser som bussen kör förbi utan att stanna, efter Hjällbo mot Gråbo och Stenared.

Om det går inte att få Blå Express att stanna vid Eriksbo, så finns ett annat förslag och det är att linje 78 förlängs mot stan istället för Gamlestadstorget som ändhållplatsen idag. Så blir det t.ex
    -> Eriksbo - Gamlestadstorget - Svingeln - Centralstationen/Nils Ericson Terminalen

Today: Eriksbo is counting on you

Eriksbo Lärjedalen needs your help with “Västtrafik: Få Blå Express att stanna vid Eriksbo”. Join Eriksbo and 908 supporters today.