Akut situation i Armenien

0 have signed. Let’s get to 200!

Sveriges armenier, liksom andra svenska medborgare oroliga för Armeniens framtid, uttrycker sin protest och oro i samband med utvecklingen i Armenien i spåren efter utnämningen av den före detta presidenten Serj Sargsyan till landets nya premiärminister. Särskilt oroande är de brutala och lagstridiga påtryckningar från regimens sida genom polisvåld mot fredliga demonstranter och journalister. Polisen och regimstödda huligangrupperingar kidnappar och torterar fredliga demonstranter. Den allmänna ordningen bryts av polisen, som tar order från en premiärminister som står bakom förfalskade folkomröstningar av ”konstitutionsreformer” och parlamentsval. Serj Sargsyan använder alla påtryckningsmedel för att föreviga sitt styre trots avvisningar från folket.
Vi vänder oss till svenska UD och Margot Wallström med förhoppningen om ett kritiskt uttalande om regimens agerande i Armenien och om vikten av yttrandefrihet i ett land med ett folk som strävar efter demokrati.
Vi står förenade med folket i Armenien och kräver Serj Sargsyans och regeringens avgång.
Vi har förhoppningar om ett snabbt och kraftfullt ställningstagande från Sveriges utrikesminister riktat till Armeniens regering och Armeniska ambassaden i Sverige.

Today: Arpine is counting on you

Arpine Martirosyan needs your help with “Sveriges : Akut situation i Armenien”. Join Arpine and 101 supporters today.