Annuler kontrakten mellom Statens Vegvesen og Vaktmesterkompaniet AS i Asker og Bærum.

0 have signed. Let’s get to 500!
At 500 signatures, this petition is more likely to be featured in recommendations!
Adrian Tornholm started this petition to Statens vegvesen and

Jeg ønsker at kontrakten mellom Statens Vegvesen og Vaktmesterkompaniet AS ovenfor Asker og Bærum blir revurdert/annulert pga kontraktbrudd og overveldende  inkompetanse. Jeg ønsker også at Statens Vegvesen tar ansvar for at de gjorde en feilvurdering når de kun fokuserte på pris og ikke Vaktmesterkompaniet AS sin manglende evne til å utføre jobben de tok på seg. Det er fint å spare penger, men ikke når dette går hardt ut over folks sikkerthet og naturvernsretningslinjer.

Tidligere I år inngikk Statens Vegvesen en kontrakt med Vaktmesterkompaniet AS som ingår drifts- og vedlikeholdsoppgaver knyttet til 286 kilometer riks- og fylkesveier, samt gang- og sykkelveier i Asker og Bærum. Kontrakten gjelder fra 1 September 2019 til 31 August 2022. De overtok kontrakten etter Mesta AS som har stått ansvarlig tidligere. Dette var kun på grunnlag av pris, der Vaktmesterkompaniet sitt tilbud på 256 millioner vant over Mesta sitt tilbud på 498 millioner. (Det kan også nevnes at Vaktmesterkompaniet også tok på seg ansvaret for 521km med riks-og fylkesveier i Follo-området for samme tidsrom som kontrakten som gjelder Asker og Bærum.)

Problematikken ble tydelig da snøværet først kom Fredag 8 November. Veiene var verken saltet eller strødd, selv om det hadde blitt varslet om snø god tid i forveien. Budstikka raporterer at det var fire forskjellige hendelser med tilsammen 8 vogntog som sto fast, en kjedekollisjon med seks biler og to skolebusser som kolliderte. Naturligvis har bruk av sommerdekk noe å si, men det vil alltid være folk er uansvarlige og ikke har skiftet dekk før snøen kommer. Derfor er det ekstra viktig at de som er ansvarlige for at veiene er saltet og strødd gjør en ordentlig jobb!

Kaoset i trafikken gjorde at flere raporterte å bruke 2-3 timer på strekninger som til vanlig tok 5 minutter. Foreldre som skulle hente barna sine i barnehagen kom flere timer for sent, og de økonomiske og personlige tapene fra ulykkene og forsinkelsene skal ikke sees vekk i fra. Til tross for alt som gikk galt, så kunne det gått verre. Inkompetansen fra Vaktmesterkompaniet kunne resultert i dødsfall for uskyldige menn, kvinner og barn. Men altså, vinteren har såvidt begynt og det er tre år igjen av kontrakten.

Lørdag 9 November så ble det klart at Vaktmesterkompaniet hadde saltet veien ved Svinesjøen som faktisk er vernet mot veisalt. Svinesjøen er unik og svært sårbar ovenfor salting, og salting på denne veien vil resultere i at livet i innsjøen blir utryddet fordi det tar knekken på oksygenet. Det kommer heller ikke til å lukte godt. Denne veien ble vernet for salting av en grunn, og det er tydelig skiltet.

I kontrakten mellom Vaktmesterkompaniet og Statens Vegvesen står det at de ikke skal/kan uttale seg i media, så jeg foreslår at vi tar kontakt med Statens Vegvesen, og politikerne i Asker og Bærum kommune, så de kan hjelpe oss med å legge press på denne saken. Jeg har min tvil om at Vaktmesterkompaniet kommer til å gjøre en akseptabel jobb fremover, men det viktigste er at vi legger nok press på de som har muligheten til å forandre situasjonen som den er nå, før det skjer en ordentlig ulykke hvor liv går tapt.

Del denne underskiftskampanjen med alle dere kjenner, og ta kontakt med Statens Vegvesen og dine lokale politikere. Asker og Bærum er rike kommuner, og derfor bør vi kunne invistere litt ekstra der det trengs, og dette er tydeligvis et slikt område.

Til sist vil jeg tilføye at jeg ikke ønkser å angripe enkeltpersoner, men heller institusjonene og gruppene som har tatt dårlige vurderinger. Jeg håper også at Budstikka ikke vil holde fremtidige artikler relatert til kaoset som skapes av Vaktmesterkompaniet AS bak en betalingsmur. Dette er informasjon som alle i Asker og Bærum burde ha tilgang til helt gratis.

0 have signed. Let’s get to 500!