Låt hästarna ha sina riktiga födelsedagar

0 have signed. Let’s get to 100!
At 100 signatures, this petition is more likely to be featured in recommendations!
Astrid Logick started this petition to Samhället

Den första januari varje år fyller alla hästar som fötts under året ett år. Alla ettåringar blir två år och treåringarna blir fyra år. Anledningen till detta är att det är praktiskt då hästarna ska börja tävla m.m. Men det finns ett stort problem med detta: genom att inte uppmärksamma hästarnas riktiga födelsedatum går en stor del av vår förståelse för dem förlorad. Vi vet helt enkelt ofta inte vilket stjärntecken de har, och vi kan då inte förutsäga deras beteende lika effektivt. Ibland kan man gissa att en häst är en vädur (temperamentsfull) eller en oxe (lugn och finner sig i det mesta), men det vore väldigt skönt att kunna få sina aningar bekräftade. Helst vill man även veta den exakta födelsetiden för att kunna göra en fullständig födelsekarta. Födelsekartan kan man sedan använda som mall för att förutse och förklara hästens beteende, och detta kan vara till stor hjälp under hästens inridning och utbildning.

Jag anser att de praktiska skälen till att fira hästarnas födelsedag den första januari inte väger upp mot de fördelar man får genom att veta om och fira deras riktiga födelsedag. Om du, kära läsare, håller med mig så får du väldigt gärna hjälpa mig att förändra detta och ett bra sätt att börja är att skriva under följande namninsamling. Tack på förhand!

Alla hästar är inte stenbockar!

0 have signed. Let’s get to 100!