Create Punta Borinquen National Park Eco-Center/ Parque Nacional Punta Borinquen Centro

0 have signed. Let’s get to 10,000!

Objective:

The establishment of an Ecological Center using the abandoned former Navy Buildings near the ruins of the Spanish Lighthouse in Punta Borinquen, Aguadilla.  Rescate Playas Borinquen nonprofit organization will administer Punta Borinquen Eco-Center with the hopes of also initiating the creation of an Ecological corridor open to the public for park and recreational usage.

Objetivo:

El establecimiento de un Centro Ecológico utilizando los antiguos edificios abandonados de la Navy cerca de las ruinas del Faro Español en Punta Borinquen, Aguadilla.  La organización  sin fines de lucro Rescate Playas Borinquen administrará el Eco-Centro Punta Borinquen con la esperanza de iniciar también la creación de un corredor Ecológico abierto al público para uso en parques y recreación.

Why Punta Borinquen?

In a nutshell, Punta Borinquen is home to many species of wildlife, flora, and fauna, some of them endangered species as well as many world class surf spots! Within this concentratred area you can find 6 disinct ecological areas and remains of 3 distinct historical time periods. Its value lies within its preservation!

¿Por qué Punta Borinquen?

En pocas palabras, Punta Borinquen es el hogar de muchas especies de fauna y flora, algunos de ellos en peligro de extinción. También hay  muchos lugares de surf de clase mundial! En este área usted puede encontrar 6 áreas ecológicas distintos y restos de 3 períodos de tiempo históricos diferentes. ¡Su valor reside en su conservación!

Request:

Rescate Playas Borinquen requests a co-management agreement with the Puerto Rico Department of Sports and Recreation for the administration of the abandoned Navy Buildings in Punta Borinquen and the surrounding lands.

Solicitud:

Rescate Playas Borinquen solicita un acuerdo de co-manejo con el Departamento de Deportes y Recreación de Puerto Rico para la administración de los edificios abandonados de la Marina en Punta Borinquen y las tierras circundantes.

Reasons/Razones:

1. The 642 acres that were once  pristine recreational areas of former Ramey Air Force Base, along with the ruins of the Spanish Lighthouse, and former Naval Buildings, have been abandoned and in disrepair for 20+ years. It was not until Rescate de Playas Borinquen initiated the restoration efforts to these areas, one project at time, that things started to improve. There efforts have proved especially effective to reduce crime, increase the attractiveness of the area, and protect nature, for the benefit of both locals and tourist alike, helping to foment a sustainable economy.

1. Las 642 hectáreas que antes eran áreas recreativas prístinas de la antigua Base de la Fuerza Aérea Ramey, junto con las ruinas del Faro Español y los antiguos Edificios Navales, han sido abandonadas y en mal estado durante más de 20 años. No fue hasta que Rescate Playas Borinquen inició los esfuerzos de restauración a estas áreas, un proyecto a la vez, que las cosas comenzaron a mejorar. Los esfuerzos han demostrado ser especialmente eficaces para reducir la delincuencia, aumentar el atractivo de la zona y proteger la naturaleza, en beneficio tanto de los locales como de los turistas, ayudando a fomentar una economía sostenible.

2. When the coastal lands of the former Ramey Air Force Base were passed to the government of Puerto Rico, they were transferred with an easement that stated the Commonwealth Government could only use the land for public recreation purposes, this corresponds with our goal and plan for the area.

2. Cuando las tierras costeras de la antigua Base de la Fuerza Aérea de Ramey fueron pasadas al gobierno de Puerto Rico, fueron trasladadas con una servidumbre que declaró que el Gobierno de la Commonwealth sólo podía usar la tierra para fines recreativos públicos, esto corresponde con nuestra meta y plan Para el área.

3. The lands are ecologically sensitive and classified as SREP (Specially Protected Rustic Lands) in the Puerto Rico Land Use Plan. Because of the deed and because they are administered by the PR Department of Sports and Recreation, the establishment of a recreational nature park makes sense for these lands.

3. Las tierras son ecológicamente sensibles y clasificadas como SREP (Tierras Rústicas Especialmente Protegidas) en el Plan de Uso de Tierras de Puerto Rico. Debido a la escritura y porque son administrados por el Departamento de Deportes y Recreación, el establecimiento de un parque natural recreativo tiene sentido para estas tierras.

4. Since the government of Puerto Rico does not have funds at this time to engage in many projects, and looking at the co-management modality which has successfully been implemented in some protected natural areas, it makes sense to engage in a co-management agreement with an institution like ours that has a  501-c-3 status and has already a proven track record of improving the area. A co-management agreement would allow this organization to request grants so that it can acquire non-government funds for betterments to the area to include the buildings and trail maintenance.

4. Dado que el gobierno de Puerto Rico no tiene fondos en este momento para participar en muchos proyectos, y mirando la modalidad de cogestión que se ha implementado exitosamente en algunas áreas naturales protegidas, tiene sentido involucrarse en una cogestión acuerdo con una institución como la nuestra que tiene un estatus 501-c-3 y ya tiene un historial probado de mejorar el área. Un acuerdo de cogestión permitiría a esta organización solicitar subvenciones para que pueda adquirir fondos no gubernamentales para mejoras en el área para incluir los edificios y el mantenimiento del sendero.

5. We Feel that this can be a win-win situation for all parties involved. Not only can nature benefit from making these areas a protected ecological corridor with a corresponding eco-center, but also the local community and economy by fomenting the tourism to these local areas.

5. Sentimos que esto puede ser una situación de ganar-ganar para todas las partes involucradas. La naturaleza no sólo puede beneficiarse de hacer de estas áreas un corredor ecológico protegido con un eco-centro correspondiente, sino también la comunidad local y la economía mediante el fomento del turismo a estas áreas locales.

Today: Mario is counting on you

Mario Torres needs your help with “Rescate l: Create Punta Borinquen National Park / Crear Parque Nacional Punta Borinquen”. Join Mario and 7,805 supporters today.