Petitioning L'honorable Philippe Couillard and 1 other

Québécoises et québécois contre la Loi 62 / Quebecers against Bill 62

0 have signed. Let’s get to 25,000.

[English version follows]

Les membres de l’Assemblée Nationale du Québec viennent de voter en faveur de la Loi 62, qui stipule que les québécoises et québécois auront à donner ou recevoir des services publics à visage découvert.

L’application de cette loi vise de manière disproportionnée les femmes musulmanes et leur liberté de religion, notamment celle de porter le niqab ou la burqa. Plusieurs personnes auront à choisir entre limiter cette liberté d’expression et de religion ou recevoir des services de base, tels que les transports publics et les services de santé. Cette loi aura un énorme impact sur leur capacité à aller à l’école, se trouver un emploi, participer à notre démocratie et assurer leur santé et bien-être.

Cette loi a été fortement critiquée par plusieurs organismes des droits humains, des groupes de femmes musulmanes, Charles Taylor (commissaire de la Commission sur les accommodements raisonnables Bouchard-Taylor), Denis Coderre, maire de Montréal, Québec Solidaire, et Valérie Plante.

La loi 62 doit être suspendue.

//

The members of Quebec's National Assembly have voted to enact Bill 62. Bill 62 stipulates that Quebecers will have to uncover their faces when giving or receiving a public service.

The application of this bill will disproportionately target Muslim women, who sometimes choose to exercise their religious freedom through the wearing of the Niqab. It will also target people who wish to exercise their freedom of expression by covering their face. Many people will have to choose between limiting their personal freedoms and receiving basic services like access to healthcare and public transportation. This could severely impact their ability to go to school, get a job, actively participate in our democracy and guarantee their health and well-being.

The bill has been criticized by multiple human rights organizations, Muslim women advocacy groups, Charles Taylor (one of the co-authors of the Commission on Religious Accommodation), the Mayor of Montreal, Denis Coderre, Québec Solidaire et Valérie Plante.

Bill 62 needs to be suspended immediately.

En considérant que:

Le projet de loi 62 légifère que les Québécoises et Québécois devraient donner et recevoir des services publics à visages découverts;

Il est alarmant que l’application de la loi 62 vise spécifiquement et de manière disproportionnée les femmes musulmanes en limitant leur liberté de religion;

Il est alarmant que l’application de la loi 62 limite la liberté d’expression des personnes souhaitant se couvrir le visage;

Celles et ceux que la loi 62  affectent devront désormais choisir entre leurs libertés individuelles et leurs droits à recevoir des services de base, tels que la santé ou le transport;

La loi 62 a été reconnue comme discriminatoire par plusieurs organisations des droits humains et groupes de femmes musulmanes,

Nous, en tant que citoyennes et citoyens du Québec,

Demandons au gouvernement du Québec de suspendre immédiatement le projet de loi 62;

Demandons également que le gouvernement du Québec s’engage à défendre la liberté d’expression et de religion des personnes souhaitant se couvrir le visage;

Recommandons que le gouvernement du Québec, s’il souhaite s’intéresser aux enjeux de laïcité et d'accommodements raisonnables, proposent plutôt des mesures qui reconnaissent la nature discriminatoire de la loi 62 et la diversité multiculturelle de notre province.

//

Whereas Bill 62 legislates that Quebecers would have to uncover their faces when giving or receiving a public service;

Noting with deep concern that the application of Bill 62 will disproportionately target Muslim women and will limit their freedom of religion;

Further alarmed by the fact that the application of Bill 62 will limit the freedom of expression for those who wish to cover their face;

Recognizing that many of those affected by the law may have to decide between limiting their personal freedoms and receiving public services such as access to healthcare and public transportation;

Recalling that Bill 62 has been criticized as discriminatory by many human rights organizations and Muslim women advocacy groups,

We, the undersigned citizens of Quebec,

Call on the Government of Quebec to immediately suspend the enforcement of Bill 62;

Further request that the Government of Quebec guarantee the freedoms of religion and expression for those who choose to cover their face;

Suggest that the Government of Quebec, if they choose to revisit the issue of secularism and religious accommodation, recommend new measures that recognize the discriminatory nature of Bill 62 and the multicultural nature of the province.

This petition will be delivered to:
  • L'honorable Philippe Couillard
  • L'honorable Stéphanie Vallée

Alex Gold-Apel started this petition with a single signature, and now has 15,759 supporters. Start a petition today to change something you care about.

Today: Alex is counting on you

Alex Gold-Apel needs your help with “Québécoises et québécois contre la Loi 62 / Quebers against Bill 62”. Join Alex and 15,758 supporters today.