El reconeixement formal de Taiwan per part de Catalunya

0 personas han firmado. ¡Ayuda a conseguir 100!

L'ILLA REBEL DE TAIWAN

Taiwan és de facto un país independent des de la fi de la Guerra Civil xinesa l'any 1949 sota el nom oficial de República de la Xina. Com a resultat de la guerra civil, els vençuts, que eren partidaris de la República de la Xina (nacionalistes), van refugiar-se a l'illa de Taiwan, i els vencedors de la guerra (comunistes) van instaurar la República Popular de la Xina al continent. Mentre la Xina continental (República Popular de la Xina) s'ha mantingut com a règim autoritari i dictatorial des de la victòria comunista de Mao, a l'illa de Taiwan el Govern exiliat de la República de Xina ha anat obrint-se amb el temps i ha instaurat una república amb una societat democràtica i moderna, fins al punt que avui en dia Taiwan és una democràcia avançada amb estàndards de llibertat que en alguns casos són superiors a certs països europeus. És la República de Taiwan (nom que no es pot fer servir sota amenaça militar de la Xina continental).

La Xina contintental no ha parat de fer pressió internacional per aïllar l'illa de Taiwan i, en aquest moment, només queden 18 països a tot el món que reconeixen formalment la independència de l'illa. Aquesta petició vol que Catalunya reconegui Taiwan com a estat sobirà.

CONTEXT HISTÒRIC

El desig de llibertat dels taiwanesos es remunta a molts anys enrere i, de fet, Taiwan ja va proclamar la independència anteriorment, quan va instaurar la primera República democràtica d'Àsia l'any 1895 com a autodefensa davant la invasió de l'imperi japonès i, també, l'abandonament i no-protecció del Govern de la Xina continental d'aquell moment. Aquell episodi s'anomena el de la República de Formosa i va durar amb prou feines uns mesos. L'escàs reconeixement internacional i la pressió del Japó van fer que la república desapargués sense haver tingut temps ni eines per fer notar la seva existència. Després d'estar durant 50 anys sota domini del país del sol naixent, els taiwanesos van veure com la República de la Xina feia fora els japonesos després de la Segona Guerra Mundial l'any 1945 (50 anys després de la fallida proclamació de la República independent de Formosa) i, just llavors, aquesta mateixa Xina continental es veia immersa en una cruel Guerra Civil entre els partidaris de la República nacionalista i els partidaris de la revolució comunista. Així és com els taiwanesos i les taiwaneses es van trobar que havien passat de ser una conquesta de l'imperi japonès a la capital d'una República vençuda en una Guerra Civil que els era aliena, i van rebre l'exili dels seus nous "alliberadors" des de la Xina continental. Els taiwanesos passaven a ser llavors una barreja d'apàtrides, guardians de la veritable tradició mil·lenària xinesa (en contrast amb la revolució cultural que els comunistes farien al continent), hereus d'una educació japonesa de mig segle i propietaris d'una història comuna pròpia i d'un conjunt de cultures autòctones taiwaneses que els invasors havien anat arrassant successivament.

Així doncs, els taiwanesos van ser sotmesos a un règim al principi molt cruel anomenat el Terror Blanc que els va fer oblidar que un dia havien estat sota control japonès, que tenien una cultura taiwanesa diferenciada i els va fer aprendre a ser "bons xinesos". Amb el temps, però, la República de la Xina es va anar tornant la República de Taiwan, i es va anar obrint i democratitzant, fins que, des dels anys noranta, Taiwan s'ha convertit en una democràcia avançada, malgrat la malfiança del Govern autoritari de la Xina continental, que sempre ha considerat l'illa com un territori rebel.

SEMBLANCES AMB CATALUNYA (LA QÜESTIÓ DE LA SOBIRANIA)

La principal semblança política entre Taiwan i Catalunya és la negació del seu dret a decidir i a existir per ell mateix. Els taiwanesos i taiwaneses tenen prohibit celebrar un referèndum que formalitzi la seva independència, no tenen representació a les Nacions Unides, i quan les seves organitzacions internacionals (esportistes, científics, artistes, etc.) participen d'esveniments en altres països ho han de fer amb el nom de Xina (Taipei).

Taiwan té una mida semblant a la de Catalunya. Igual que Catalunya, també es troba en una cruïlla entre països i és una zona de pas entre moltes cultures. Els taiwanesos són, igual que els catalans, una barreja de molts segles de migracions, guerres i conquestes. Aborígens de diverses ètnies que actualment el Govern de Taiwan protegeix i ha reparat, portuguesos, holandesos, espanyols, xinesos de diverses dinasties, japonesos... tots ells han deixat el seu llegat en un país plenament democràtic que cada dia que passa es veu més i més abocat a l'aïllament internacional. Taiwan té la seva pròpia llengua, el Taiwanès, que comença a recuperar-se i és oficial des que la democràcia va ser plenament instaurada a principis dels anys 90. Els taiwanesos, majoritàriament, parlen Xinès mandarí i altres llengües i dialectes aborígens, també protegits.

Amb una població d'uns 23 milions d'habitants i amb una economia avançada, el Govern de Taiwan, actualment presidit pel Partit Verd, gestiona com pot la contradicció de ser al mateix temps un estat independent en forma de República de facto i, a ulls de Pekín, una provícina rebel que - tard o d'hora - haurà de rebre el seu càstig.

Recentment, el President de la Xina, Xi Jinping, va dir que "Taiwan pagaria pels segles dels segles la seva aposta pel separatisme", una sentència que recorda molt a la feta per la Vicepresidenta del Govern d'Espanya "Hemos descabezado los líderes independentistas".

PROPÒSIT DE LA PETICIÓ

Cada any menys països reconeixen la República de Taiwan com a Estat sobirà, la xifra total d'aquests països és actualment de només 18. Creiem que en una mostra de suport als valors democràtics i als drets humans, Catalunya hauria de liderar, com tants cops ho ha fet en la història d'Europa, una crida al reconeixement de Taiwan en defensa dels drets humans i les llibertats civils. Creiem que Catalunya ha de reconèixer formalment el Govern de la República de Taiwan com a Estat sobirà i establir-hi relacions diplomàtiques formals, amb l'obertura d'una ambaixada taiwanesa a Barcelona i una de Catalana a Taipei que pogués enviar un missatge potent al món per deixar ben clar que els països democràtics s'ajuden entre ells.

Hoy: PERE cuenta con tu ayuda

PERE VILANOVA necesita tu ayuda con esta petición «President de la Generalitat de Catalunya: El reconeixement formal de Taiwan per part de Catalunya». Únete a PERE y 58 personas que ya han firmado.