DE-Naugurate "Place de l’Europe” (European Square) on Gorée Island World Heritage Site

0 have signed. Let’s get to 1,000!

“For a colonized people the most essential value, because the most concrete, is first and foremost the land: the land which will bring them bread and, above all, dignity.”
Frantz Fanon, The Wretched of the Earth

Goree Island, a UNESCO world heritage site serves as a place of remembrance for slavery and colonial history of the African continent. During the 16th to 19th century, the small island off the coast of Dakar, Senegal played a significant role in the Trans-Atlantic slave trade serving as a main departing point for Africa's resources and it's people. The island was strategic settlement for Europeans switching control between Portuguese, Dutch, English and French in their ‘Scramble for Africa’.

Recently Goree underwent the inauguration of a European Square or 'Place de l'Europe' on a large section of the island across from its Museum of History. It was led by the Mayor of Gorée, Augustin Senghor and Ambassador to the European Union, Joaquin Gonzalez-Ducay on May 9th, 2018 as a way of ‘recognizing the close ties Europe has to Gorée’.

This act of blatant historical amnesia was done without prior notice nor engagement from the community or greater public. Images released online on May 11th, post-inauguration were reminiscent of the island's brutal past; starkly resembling marketplaces where slave traders stood on podiums conducting the barter and selling of Black Africans as property to be held in bondage, tortured & displaced across the Diaspora in Latin America, particularly the Caribbean and North America.

This is the only 'relationship' that has existed here and is the only history to be conserved. Not the commemoration of a 'close relationship' insulting the collective memory the slave trade holds in human history. By dedicating a physical space to Europe on Gorée Island, we insult the memory of those who have passed through this space - stripped of their human dignity and lives during centuries of European occupation.

This petition calls on The Republic of Senegal to preserve the history of Goree Island as a World Heritage Site and not pander to the guilt of former colonizers.

We call on Mayor Senghor to recognize that  as a World Heritage Site commemorating Europe on Goree Island is not only misplaced but not their decision to make.

We call on the European Union to recognize that Europe does not have a place of recognition on Goree Island and that is is not their space.

We request for the official DE-NAUGURATION of “La nouvelle place de l’Europe”.

---------------------

Pétition pour « désinagurer » "La nouvelle place de l'Europe" sur l'île de Gorée

Du 16e au 19e siècle, Gorée, cette petite île située sur la côte de Dakar, au Sénégal, a joué un rôle important dans le commerce transatlantique. Les Empires européens cherchant à étendre leurs conquêtes coloniales, l’île servit de point stratégique d’installation pour les marchands d’esclaves et colons. A travers son histoire, Gorée a été occupée par les forces impériales portugaises, néerlandaise, anglaises et françaises. Sa maison des esclaves est encore là pour nous rappeler comment des Africains ont été arrachés à leur sol, parqués dans de minuscules cellules dans une logique marchande déshumanisante, pour remplir les cales des bateaux qui les mèneraient vers une vie de servitude. Et pourtant, avec cette réinauguration de la “Place de l’Europe”, l’Union Européenne semble se sentir toujours légitime à revendiquer un espace sur l’île de Gorée.

Le 9 mai 2018, le maire de l'île de Gorée, Augustin Senghor et l’ambassadeur auprès de l'Union européenne, Joaquin Gonzalez-Ducay, ont inauguré "La nouvelle place de l'Europe", financée par l'Union européenne pour un coût de 100 millions de CFA (200. 000 dollars américains). Les images publiées en ligne après l'inauguration le 11 mai ont choqué la communauté sénégalaise et internationale. L’ironie de cette commémoration d’une histoire empreinte de brutalités inouïes c’est de voir les descendants des marchands d'esclaves qui hier ont acheté, torturé, assassiné, déplacé des centaines de millions de noirs se pavaner sur un même podium avec les descendants des victims.

Les élus de la République démocratique du Sénégal semblent penser qu'ils peuvent prendre des décisions touchant à la mémoire collective des peuples noirs à travers le continent et la diaspora africaine ; les voilà à pied d’œuvre pour profaner la mémoire des victimes du commerce transatlantique des esclaves associée à l’ile de Gorée où le pillage des ressources de l’Afrique et de son peuple a atteint son paroxysme. Faisant montre d’une amnésie outrageante qui fait l’impasse sur une si douloureuse histoire, le maire de Gorée a défendu la célébration de cet événement dont la pompe frise l’indécence, avec ces mots : «reconnaître les liens étroits que l'Europe a avec Gorée». Baptiser une place à Gorée au nom de l’Europe c’est permettre aux bourreaux d’hier de revendiquer un espace sur le lieu où ils ont commis les crimes les plus traumatisants contre l’humanité.

Cette pétition appelle la République du Sénégal à préserver l'histoire de l'île de Gorée en tant que patrimoine mondial à la mémoire des victimes de l’esclavage et à ne pas s’associer à la culpabilité des anciens esclavagistes et colonisateurs.

Nous appelons le maire Senghor à  reconsidérer cette grave insulte qu’il fait à la mémoire de l’Afrique, de la diaspora africaine et de tous les peuples épris de justice.

Nous appelons l'Union Européenne à reconnaître que cet espace n’est pas le sien.

Nous demandons la DÉSINAUGURATION officielle de "La nouvelle place de l'Europe"

_______

In the words of….

“We have to talk about liberating minds as well as liberating society.” ― Maya Angelou

“A people without the knowledge of their past history, origin and culture is like a tree without roots.”  ― Marcus Garvey

Signed,

Gnima Diop: MA Global Development & Africa Studies, University of Leeds – Dakar, Senegal

Tabara Korka: Creative Woman, Writer, Researcher - Dakar, Senegal

Gugulethu Duma: BA Brand Building and Management; Vega / Musician and Cultural Activist, Cape Town, South Africa

Kris Russo: Artist, Writer and Educator – Dakar, Senegal by way of Michigan, USA

----------------------------------------------------------------------------------

BBC: "A Gorée, la rénovation à de la Place de l'Europe construite en 2003 est au cœur d'une polémique." http://www.bbc.com/afrique/region-44082925

RFI: "Vive polémique au Sénégal suite à l'inauguration sur l'île de Gorée de la place de l'Europe réaménagée grâce à un financement de 150 millions de FCFA de l'Union européenne." http://www.rfi.fr/afrique/20180514-senegal-inauguration-place-europe-goree-fait-polemique

AFROPUNK: "The island of Gorée in Senegal...was the largest slave-trading center on the African coast... its ‘Door of No Return’ to remember the horrors of the trade organized by Europeans. So, when city of Gorée Mayor Augustin Senghor and European Union Ambassador in Senegal Joaquín González-Ducay inaugurated ‘Europe Square’ (Place de l’Europe) on Wednesday, many were left scratching their head." http://afropunk.com/2018/05/goree-senegal-square-honoring-europe/

La TRIBUNE: "Le manque de communication de la Délégation de l’Union européenne à Dakar laisse un vide communicationnel qui est en train peu à peu d’être comblé par les sirènes de l’indignation." https://afrique.latribune.fr/politique/2018-05-11/place-de-l-europe-a-goree-les-dessous-d-une-inauguration-qui-alimente-la-colere-778206.html

UNESCO World Heritage Site: "The island of Gorée lies off the coast of Senegal, opposite Dakar. From the 15th to the 19th century, it was the largest slave-trading centre on the African coast. Ruled in succession by the Portuguese, Dutch, English and French, its architecture is characterized by the contrast between the grim slave-quarters and the elegant houses of the slave traders. Today it continues to serve as a reminder of human exploitation and as a sanctuary for reconciliation." https://whc.unesco.org/en/list/26

Today: Gnima is counting on you

Gnima Diop needs your help with “Preserve the History of Gorée Island World Heritage Site Désinagurer "Place de l'Europe" sur l'île de Gorée”. Join Gnima and 637 supporters today.