Petition Closed

This petition had 1,089 supporters

Justice pour les femmes autochtones de Val d’Or / Justice for Indigenous women of Val d’Or

(Photo: Guillaume Levasseur, Le Devoir)

**But/Goal: 5000 signatures**

***english message will follow***

En octobre 2015, des femmes autochtones de Val d'Or— et de communautés environnantes—ont dénoncé les multiples abus physiques et sexuels commis par des officiers de la Sûreté du Québec dont elles ont été victimes. Par conséquent, le ministre de la Sécurité publique du Québec a ordonné au service de police de Montréal d'enquêter sur les allégations contre les policiers de Val d'Or. Trente-sept dossiers impliquant trente-et-une personnes ont été remis au Directeur des poursuites criminelles et pénales (DPCP) pour examen et six officiers de la SQ sont suspendus avec paye depuis.

Le DPCP a annoncé le vendredi 18 novembre 2016 qu’aucun des policiers de Val d’Or ne sera poursuivi. Ces enquêtes criminelles étant limitées, elles ne pouvaient pas aborder les enjeux profonds auxquels font face les peuples autochtones du Québec, tant au niveau du racisme que du sexisme institutionnalisés. Pourtant, le Québec n’a toujours pas lancé sa propre enquête sur les allégations de violence et d’abus sexuels contre les femmes autochtones à Val-d'Or.

En signant cette pétition, nous demandons justice et nous nous déclarons solidaires avec les victimes de Val d'Or. Plus précisément, nous exigeons que le Premier Ministre Couillard mandate une commission d’enquête publique et indépendante sur les plaintes de mauvais traitements par la SQ envers des femmes autochtones, ainsi que sur les relations entre les autochtones et les forces policières au Québec, tel qu’exigé par les victimes.

**********************************************

In October 2015, Indigenous women of Val d’Or and the surrounding communities denounced multiple physical and sexual abuses committed by Sûreté du Québec officers. As a result, Quebec's Public Security Minister ordered Montreal's police department to investigate the allegations against the police officers in Val d’Or. 31 people filed 37 complaints against police officers, 6 who have been on paid suspension for the duration of the investigation, were handed to Crown prosecutors for review.

On Friday, November 18, 2016, the Crown prosecutors announced that none of the police officers from Val d’Or facing allegations would be prosecuted. These criminal investigations were narrow and bound by the internal structure of the provincial government. Deeper issues such as the institutionalized racism and sexism have not been effectively addressed. Quebec is not launching its own inquiry into the allegations of violence against Indigenous women in Val-d'Or.

By signing this petition, we demand justice from our provincial government and stand in solidarity with the Indigenous women of Val d’Or. We have listened to their requests and ask that Premier Couillard mandate an independent and public investigation into these allegations and on the relations between Indigenous peoples and the police force of Quebec.

**********************************************

Ressources pour plus d’information/resources for further information:

Today: Un Peuple Solidaire // People in Solidarity is counting on you

Un Peuple Solidaire // People in Solidarity needs your help with “Premier Philippe Couillard: Justice pour les femmes autochtones de Val d'Or / Justice for Indigenous women of Val d'Or”. Join Un Peuple Solidaire // People in Solidarity and 1,088 supporters today.