Perquè els gegants de la Patum ballin músiques de Queralt

Petición cerrada

Perquè els gegants de la Patum ballin músiques de Queralt

Esta petición ha conseguido 312 firmas

molly de bosc ha iniciado esta petición dirigida a Berguedans

MANIFEST
“EL PATRONAT DE LA PATUM PROHIBEIX QUE ELS GEGANTS
BALLIN AMB MÚSICA DE QUERALT”.

Després d’obrir la caixa de Pandora amb el més que polèmic ball de Gegants amb música de Bruce Springsteen el passat Corpus, ara el Patronat intenta tancar-la, a pany i forrellat, amb una decisió novament més que impopular: desestimar que, a la Patum extraordinària del 3 de Setembre, per celebrar el Centenari de la Coronació de la Mare de Déu de Queralt, els Gegants puguin ballar amb músiques de Queralt.

Llegim als acords del Patronat (28/6/16) que desestimen la proposta per:
- Que els Gegants han de ballar les peces tradicionals que els són pròpies.
- Que per tal de no crear cap precedent que pugui portar a la interpretació
habitual de peces que no són les tradicionals.
- Que hi hagi un motiu molt concret i específic.

Ens quedem estupefactes quan veiem els arguments tant contradictoris
en què es sustenta. És per això que els preguntem, als bons amics del Patronat de la Patum:
- Qui decideix què és un motiu concret, específic i extraordinari? El Centenari de la Coronació (el proper dia 3 de setembre del 2016 hi haurà Patum extraordinària en motiu del Centenari de la Coronació del Mare de Déu de Queralt) no ho és? Us heu parat a pensar que, aquesta data, és única i irrepetible?
- Qui decideix que una obra, com la que acabeu de vetar (feta a partir de cants dedicats a la Mare de Deu de Queralt, la nostra Patrona, música tradicional tota ella feta fa molt temps, algunes de més d’un segle), no es una obra d'origen tradicional i per tant no la considereu apte per ser interpretada a la plaça?
- Qui decideix que una música popular (com el Motet de la Mare de Déu, el
Goig de Queralt i l’Himne de la Coronació) versionada en forma de ball de
Gegants no pot acabar esdevenint peça tradicional pròpia de la Patum?
- Qui decideix que la música de Queralt és menys tradicional que la del Bruce Springsteen? O que l’aniversari dels Gegants és un motiu més concret i específic que el Centenari de la Coronació?

Entenem i respectem que el Patronat ha de vetllar per la festa però...,
volent-la protegir tant, no l’acabareu escanyant? No us sembla que, amb
decisions com aquesta ,el què feu és amputar-la a que segueixi la seva pròpia evolució natural? La música popular, no es crea ni es destrueix, només es transforma. No té cap solta ni volta que, el Patronat, hi posi pals a la roda. Si  seguiu així, només ens demostrareu que les " lleis" que regeixen la Patum són totalment incoherents.

Anem a fer suposicions:
- Si “Corpus 2016” s’hagués composat al segle XX (per algun integrant dels
Saletes, de la Cobla Joventut Berguedana, de l’orquestra Tabú, de la Cobla la Constància, de la Cobla Principal de l’Alt Llobregat, de la Cobla Pirineu, de la Cobla Ciutat de Berga, de la Banda de l’Escola Municipal de Música, de la Banda del Memorial, per Lluís Sellart i Espelt, per Joaquim Serra i Farriols – Quimserra-, per Joan Baptista Lambert i Caminal, per Marià Miró i Guitó, per Rafel Ferrer, per Joan Soler, per Jaume Sala i Casals, per Josep Armengou, per Lleó Sanchez – Totsquiets -, per Joan Trullàs i Vivó, per Ricard Cuadra i Camprubí, per Francesc Garcia Carretero, per ...), “Corpus 2016” s’hauria tocat, o no, l’hauria ballat els Gegants a la Patum, o no, hauria agradat als Patumaires, o no, s’hauria incorporat a la Patum, o no...
- Seguim suposant. Si els vents haguessin estat favorables, i hagués arrelat, hauria arribat “Corpus 2016” als nostres dies com un ball més de Gegants ( igual que ens ha arribat “A Gironella”, “el ballet d’Alp”, “Allà a Mataró...”, “les noies maques”...) i segurament portaria el sobrenom de “ball de Queralt”. Estem, però, en ple segle XXI, i ens trobem amb l’escull (totalment necessari per a conservar la festa, tal i com hem dit, però no per això insuperable) del Patronat de la Patum. Si no existís el Patronat de la Patum, la introducció de nous balls de Gegants a la Patum seguiria el mateix procediment que es feia segles abans, seria l’acceptació o no dels Patumaires qui els rebutjaria o els inclouria.

Som molts els Patumaires que volem veure ballar als nostres Gegants
amb música de Queralt. “Corpus 2016”, que es va poder sentir al concert del Memorial Ricard Cuadra, fou acollit amb gran acceptació tant pels músics com pel públic assistent, i varis dels presents comentaren que els hi agradaria que els Gegants el ballessin a la plaça.

Els Patumaires volem que el Patronat no sigui un òrgan qui posi traves a
l’evolució natural de la Patum i el nostre desig és que siguin els propis
Patumaires (poble sobirà de la seva festa) qui, de “Corpus 2016”, en faci el què bonament li plagui (la demani, la balli, la xiuli, l’aplaudeixi, la incorpori...) .

És per tot això que us demanem, amics del Patronat, que re considereu la vostra decisió i deixeu que, el 3 de setembre, el Gegants ballin amb
músiques de Queralt.

Atentament

Patumaires que estimem Berga, Queralt i la Patum.

Berga, 1 de juliol del 2016

Petición cerrada