Forby Piratkjøring i Rogaland!!!

0 have signed. Let’s get to 100!

Dagens taxinæring i Rogaland er hard rammet og lider av et enormt pirattaxi miljø som har dannet seg på ufattelig kort tid. Kjøring for "svarte penger" blir stadig mer populært både blant sjåfører og kunder som velger dette fremfor tradisjonell drosje. Kompiskjøring-gruppen på facebook har mer forespørsler på turer enn det enhver Taxisentral har. Det samme gjelder Haxi-appen som har rekord mange nedlastinger og brukere.

Flere og flere taxisjåfører opplever "prutting" både før og under turen. På spørsmål om "hvorfor må turprisen nedsettes?", følger det et veldig elegant svar frem: "Du må være glad at jeg valgte deg, fremfor Kompiskjøring og eller Haxi".

Piratdrosje tilbydere har ingen løyve, ikke engang kjentmannsprøve. Mange av dem har ugyldig førerkort til og med. Det betales naturligvis null skatt på inntjeningen og som et resultat - renner flere titalls millioner kroner forbi Norges skattkasse per år. I mellomtiden er mange piratsjåfører offisielt arbeidsledige og mottar ytelser fra Nav. Ved minimal kalkulasjon kan det konstateres at en fast piratsjåfør tjener minst kr 30 000- 40 000 per måned i gjennomsnitt. Tatt i betraktning at han samtidig er arbeidsledig, tilsier det en inntekt på minst kr 50 000 - 60 000 i måned. Parkeringsplassen ved Posten i Stavanger sentrum ligner på en streikdemonstrasjon på en fredag/lørdag natt. Her gjelder "først til mølla" prinsippet fullt ut for piratdrosjer.

I stedet for, må flere hundre taxisjåfører jobbe overtid for å få inn det minimale per skift. Hele taxinæringen opplever et fatalt nedsatt antall turer. Det vil si at mye av tiden blir brukt til å stå i kø i påvente av tur. Dette gjenspeiler seg på inntjeningen, fremkaller naturlig irritasjon og følelse på mangel av trygghet fra statens side.

Hvis ikke staten kan løse dette problemet, hva kan den i såfall løse i det hele tatt? Hvis vi lever i et demokratisk samfunn, hvis rettssikkerhet faktisk eksisterer, hvis vi kan jobbe og føle seg ivaretatt og ikke utnyttet - må piratkjøring forbys!!!

Vi venter på grep fra Norges Taxiforbund og kommer ikke til å gi opp, før dette blir løst!

Today: John is counting on you

John Mave needs your help with “Norges Taxiforbund: Forby Piratkjøring i Rogaland!!!”. Join John and 20 supporters today.