All I want for Christmas is your signature :)

0 have signed. Let’s get to 100!
At 100 signatures, this petition is more likely to be featured in recommendations!
Nina Gibson started this petition to Nestle Norway

En smak og behag petition, ikke mer alvorlig enn det. Det eneste med det, er at det er ikke en humanitært viktig petition. Ingen andre enn de som liker smaken drar nytte av dette. Bortsett fra om du som meg bruker luktesansen som et terapi verktøy da! For lukten fra en kaffekopp med vanilje creamer trigger helt klart mine oxytociner. Selvfølgelig  vil Nestle og eventuelle butikker profitere på eventuelt salg. Men det er kanskje ikke så galt.  For Nestle har faktisk i de siste årene kommet i toppsjiktet når det gjelder bærekraftig utvikling. Og Oljefondet har plassert store pengesummer i Nestle. Som vi allerede vet, skal Oljefondet stille tydelige forventninger til selskapene fondet har investert i. Oljefondet er både en en finansiell reserve og et generasjons fond, slik at både vi som lever nå og fremtidige generasjoner kan ha glede av oljeformuen. Stortinget bruker fondet til blant annet å finansiere statsbudsjettet, og Stortinget må forholde seg til at Norge er aktive eiere, og velstanden skal administreres ansvarsfullt i Norge og også i verden. Tre topp prioriteringer skal være barns rettigheter, klima, samt tilgang til vann. Så om du deler min oppfatning av at hvem du deler pengene dine med når du handler i butikken faktisk betyr noe, så er faktisk ikke Nestle den aller værste å dele kronene med.

Nestle Coffee mate French Vanilla flavor coffee creamer. Jeg savner det og vil gjerne ha det i butikkene i Norge. Nestle tror jeg er den eneste i Norge som liker denne creamer'n, så de gidder ikke ta den inn :( Jeg må derfor se om det finnes flere som meg der ute!

Før dere støtter mitt ønske, så les innholdsfortegnelsen. Da får du i tillegg med deg noen andre produkter som inneholder noen av de samme stoffene som denne creamer'n, om du ikke allerede visste det. Husk også at hvordan du setter sammen det du spiser og drikker kan påvirke hvordan du lagrer eller eliminerer forskjellige stoffer i kroppen.

Ingredienser/innholdsfortegnelse

35 kalorier, 1.5 gram fett, 5 gram sukker pr spiseskje. Jeg bruker ikke en spiseskje i en kopp kaffe da. Men i tilfelle du kommer til å gjøre det.

X Corn syrup solids: Corn syrup solids er ikke det samme som high-fructose corn syrup, men det er et søtningsmiddel. Brukes i stedet for aspartam og acesulfam-K. I normale mengder er bruken OK, ifølge klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo universitetssykehus.

X Hydrogenerert vegetabilsk olje: Øker det dumme kolesterol (LDL), og senker det gode kolesterolet (HDL). Så ikke drikk mange kopper kaffe med dette i løpet av en dag!  Ikke gå på Starbucks, Espresso House eller andre kaffebarer å drikk kaffe med gode smaker flere ganger om dagen heller! Om du gjør det, så pass på at du i løpet av dagen får i deg feks sesamfrø, hvitløk og andre ting som plukker opp LDL og tar det med seg ut av kroppen. Det kan jo være lurt å gjøre selv om man ikke drikker kaffe med creamer i. Om du feks spiser mye av egg, ost, kjøttpålegg, drikker kumelk, spiser yogurt, eller andre dairy mat produkter. Da får du i deg mer HDL enn om du drikker en kaffekopp med creamer på morran' :)

X Natriumnitrat kasein: Kasein er ett multi funktionellt, naturlig melkeprotein.  Natriumnitrat kasein får man ved a trekke ut kasein proteinet fra melk og forbinde det med natriumnitrat (E251). E251 får du i deg når du spiser ferdig produserte kjøttprodukter som bacon, kjøttfarse, skinke, salami, servelat etc.  I creamer, brukes det som melkeerstatning, og man får dermed lav eller ingen laktose.

X Mono og diglyserider av fettsyrer: Emulgator/stabilisator/fortykningsmiddel. Du får det i deg når du spiser margarin, majones, dressinger, iskrem, brød, musli, potetmos, sauser, sprutekrem, vanilje blandinger etc.

X Dipotassium phosphate : Ett tilsetning og buffer middel. Du får det ofte i deg når du spiser boksemat, frossen mat, ferdiglaget supper eller blandings mikser på poser etc.

X Karragenan: Finmalt pulver som er produsert av rødalger. Stoffet er i næringsmiddelteknologien brukt som tykningsmiddel og stabilisator i blant annet iskrem, sjokolademelk og ferdigproduserte pudding desserter.

0 have signed. Let’s get to 100!