SKRIV FÖR HANA STANNA I SVERIGE

0 have signed. Let’s get to 1,500!

Hana sex år, är autistisk.

Hennes mamma och pappa kom till Sverige 2013 och sökte uppehållstillstånd. I Montenegro fick hon inte gå i förskolan. Förödande!! Därför att hon var "för krävande". Det vanliga i Montenegro är att autistiska barn hamnar på institution.

Efter en grundlig och krävande undersökning ställde Karolinska Universitetssjukhuset och Astrid Lindgrens sjukhus diagnosen: autism F84.0.

Förändringar och nya omständigheter är svåra för Hana som behöver en lugn miljö med samma rutiner varje dag.

Här bor Hana med mamma, pappa och lillebror i en fin lägenhet med förstahandskontrakt. Hanas pappa har ett fast jobb och hennes mamma har ett välbetalt jobb med ettårskontrakt. Lillebror David, två år och född i Stockholm, går på samma förskola som storasyster och är en underbar solstråle för alla. Familjen har många vänner och kontakter runt om i Sverige.

Psykologer, talpedagoger, habiliteringspersonal i Kalmar, Stockholm och Värnamo har alla bidragit och varit avgörande för att få Hana att våga komma ut ur sitt skal och ut i världen. Det har varit ett svårt arbete som komplicerades av trångboddheten på en flyktingförläggning med dagliga måltider i en matsal med flera hundra personer, och av att Hana också har en svår glutenallergi. Men med hårt gemensamt arbete hittades en väg.

I Sverige började Hana genast i förskolan. Mamma, pappa, underbara förskollärare och personal på habiliteringen skapar tillsammans varje dag runt Hana. Det är ett fint team som varje dag lär sig hur det går att  hjällpa Hana bättre - och Hana är lycklig.

I Montenegro skulle detta aldrig kunna hända.

Hanas bror David börjar förstå sin systers annorlunda beteende och unikhet och börjar förhålla sig bättre till den. David och Hana har på förskolan sina små och stora vänner. Davids första ord är på svenska.  För David och Hana är Sverige hemma.

Vad kan vi säga till alla ni goda människor och institutioner som så generöst tagit emot oss som kommit från ett främmande land och bistått oss på vår väg med alla med och motgångar så att vår familj och vårt barn med speciella behov hittat rätt - utom - TACK!

För det är lätt att älska Hana - och trots sin svåra diagnos är Hana, tack vare allas ansträngningar nu välkommen att börja skolan - den vanliga skolan - inte hamna på en psykiatrisk institution som The Ministry of Health of Montenegro rekommenderade. En stor seger!

Men - familjen har blivit nekad uppehållstillsånd och hotas med utvisning.

En chock! Allt arbete med att ge Hana ett normalt liv!!

Varför? Pappan fann ett bättre och säkrare arbete och bytte arbetsgivare under ansökningsprocessen.

Båda föräldrarna har bra arbete, egen lägenhet, nödvändig bil, betalar skatt och är inte beroende av någon annan. De ber inte om hjälp, bara om möjlighet att de och Hana får fortsätta sina liv här i Sverige.

Det skulle vara förödande för Hana att lämna Sverige. Hennes band är till Sverige och det är här hennes möjligheter till framsteg finns!

Hanas autism kräver rutin, med samma omgivning,  språk och vanor, och utan dramatiska förändringar.

Stora förändringar skulle i hennes fall orsaka regression och en återgång till ett introvert tillstånd och agressivitet.

Om familjen blev deporterad skulle det ske mot deras vilja, med våld - då skulle de snart fyra årens kamp vara meningslös.

Enligt Migrationsverket måste familjen lämna landet men är sedan fri att ansöka om arbetstillstånd - och om de då har ett erbjudande om ett godkänt arbete så kommer de med all sannolighet att få uppehållstillstånd och är välkomna tillbaka.

Under de ca 18 månader detta skulle ta skulle Hanas tillstånd försämras, föräldrarna skulle förlora sina jobb, sin bostad, ägodelar och Hanas plats i skolan - och därmed förlora sina möjligheter att återkomma.

De skulel förlora allt de kämpat för.

Hjälp Hana att få stanna här och bidra med sin unikhet!

Vi har plats för denna fina familj som redan är en del av vårt samhälle!

SKRIV på denna petition FÖR HANA!

Today: Hana is counting on you

Hana Damjanovic needs your help with “Migrationsverket: SKRIV FÖR HANA STANNA I SVERIGE”. Join Hana and 1,176 supporters today.