Petition Closed

Bring Canadians (citizens, residents, visa-holders) Home!

This petition had 23,825 supporters

Bring Canadian Citizens and Permanent Residents (and Visa-holders) Home!
(le français suit)

As the COVID-19 crisis continues to take hold, people around the world are listening to their governments and trying to get home. We have seen media stories of price-gouging, crushes at airports, and people who’re stuck in airports and foreign countries as borders close.

One example of many is Anthony Williams-Jones, a McGill University Geology professor who is currently trapped in Morocco with 5 undergraduate students, on a field trip. Their flight was cancelled, chaos at the airport in Casablanca, etc. (FB, Twitter and LinkedIn pages). Other university colleagues and fellow Canadians are living similar situations around the world… And like others, they are doing everything they can to get flights back, but without much success in the current volatile situation.

While we welcome the recommendations of the Federal and provincial governments that are encouraging Canadians to come home, we deplore the fact that our fellow citizens are being left to their own devices. This is not an individual problem; it is a collective action problem and requires government intervention.

We, the signatories of this petition, implore the Canadian Federal government (and provincial counterparts) - like other governments such as France - to assume responsibility for all its citizens and permanent residents (and visa-holders), and to mobilize whatever means are necessary (consular services, charter planes, Canadian Armed Forces, etc.) to organize the immediate repatriation of as many Canadians as possible.

—————————
Ramenez les citoyens canadiens et les résidents permanents (et détenteurs de visa) à la maison !

Alors que la crise COVID-19 continue de s'installer, les gens du monde entier écoutent leurs gouvernements et essaient de rentrer chez eux. Nous avons vu les médias parler de prix exorbitants, de foules qui se pressent dans les aéroports et de personnes coincées dans les aéroports et les pays étrangers à cause de la fermeture des frontières.

Un exemple parmi tant d'autres est celui d'Anthony Williams-Jones, professeur de géologie à l'université McGill, qui est actuellement bloqué au Maroc avec cinq étudiants de premier cycle, alors qu’ils terminaient un séjour sur le terrain. Leur vol a été annulé, chaos à l'aéroport de Casablanca, etc. (pages FB, Twitter et LinkedIn). D'autres collègues universitaires et compatriotes vivent des situations similaires dans le monde entier... Et comme d'autres, ils font tout ce qu'ils peuvent pour récupérer des vols, mais sans grand succès dans la situation volatile actuelle.

Si nous accueillons favorablement les recommandations des gouvernements fédéral et provinciaux qui encouragent les Canadiens à rentrer chez eux, nous déplorons le fait que nos concitoyens soient laissés à eux-mêmes. Il ne s'agit pas d'un problème individuel, mais d'un problème d'action collective qui nécessite l'intervention du gouvernement.

Nous, signataires de cette pétition, implorons le gouvernement fédéral canadien (et ses homologues provinciaux) d'assumer la responsabilité de tous ses citoyens et résidents permanents (et détenteurs de visa) - comme d'autres gouvernements comme celui de la France -, et de mobiliser tous les moyens nécessaires (services consulaires, avions charters, forces armées canadiennes, etc.) pour organiser le rapatriement immédiat du plus grand nombre possible de Canadiens.

Today: Bryn is counting on you

Bryn Williams-Jones needs your help with “Justin Trudeau: Bring Canadians, Residents and Visa-holders Home!”. Join Bryn and 23,824 supporters today.