International Campaign to defend state-financed education in Colombia

0 personas han firmado. ¡Ayuda a conseguir 5.000!

International Campaign to defend state-financed education in Colombia

Mister President Iván Duque Márquez

We, the signatories below, request you to guarantee the fundamental right to education for all Colombians. This right is violated when your policies privatize the access to and the sustainability of higher education. The under-funding of state-financed universities, the establishment of programmes like “Generación E”, the taxation of basic family products curtail the possibilities for young people to receive education.

We are seriously concerned about the fact that Colombian state-financed universities have been suffering multiple structural problems, which are exacerbated by the economic and democratic deficit, the lack of autonomy as well as by a chronic under-funding, which, according to the principals (organized in SUE) reaches 18 billion of Colombian pesos. Additionally, we want to mention the repressive actions that violate the Human Rights and the International Humanitarian Right of the university community during their mobilizations and protests when claiming state-financed, decent and free education.

We believe that the right to education is sustained by the dignified existence of public institutions, especially the construction of the longed-for peace in Colombia; that it is achieved by strengthening state-financed universities with full guarantees of autonomy, by broadening its reach, by making education free of charge and equipping the universities with all necessary requirements in order to teach a new citizenship that, with academic liberty and the right to free expression, may create the pillars for living in democracy.

Taking this into account, we urge you to enhance the existence of state-financed universities by providing them with the necessary resources, respecting their academic and research autonomies, protecting the university community without imposing an exclusive education model that violates the right to education.

We urge you to immediately put an end to this disgraceful situation.

Campaña internacional por defensa de la educación pública colombiana

Señor Presidente: Iván Duque Márquez, los abajo firmantes nos dirigimos a Ud. para solicitarle garantice el derecho fundamental a la educación a todo el pueblo colombiano. Este derecho se ve vulnerado cuando con sus políticas privatiza el acceso y sostenimiento a la educación superior. El desfinanciamiento de la Universidad Pública, la instauración de programas como “Generación E”, el gravamen a artículos de la canasta familiar que cercenan las posibilidades de la juventud a educarse.

Nos preocupa seriamente el hecho de que, la Universidad Pública colombiana  siga soportando múltiples problemas estructurales, que se agudizan con el déficit económico y democrático, la falta de autonomía y una crónica desfinanciación, que según los propios rectores (SUE) alcanza la cifra de 18 billones de pesos; a lo cual se suman los actos represivos y vulneradores de Derecho Humanos y DIH contra la comunidad universitaria cuando se moviliza y protesta exigiendo una educación digna, gratuita y pública.

Creemos que el derecho a la educación se sustenta en la existencia digna de la institución pública, en particular la consecución de la paz tan anhelada en su país, se logra fortaleciendo la Universidad Pública, con plenas garantías de autonomía, ampliando su cobertura, haciéndola gratuita y proveyéndola de todas las condiciones necesarias y dignas para que forme, nuevas ciudadanías que bajo libertad académica, la libertad de expresión, fundamente los pilares para vivir en democracia.

Por lo tanto, le instamos a que fortalezca la existencia de la Universidad Pública dándole los recursos necesarios, respetando su autonomía académica e investigativa, protegiendo a la comunidad universitaria y no instaurando un modelo educativo excluyente y vulnerador del derecho a la educación.

Le exhortamos a que ponga fin inmediato a esta situación vergonzosa.

Hoy: Universidades publicas en Colombia cuenta con tu ayuda

Universidades publicas en Colombia necesita tu ayuda con esta petición «jpetras@binghamton.edu : International Campaign to defend state-financed education in Colombia». Únete a Universidades publicas en Colombia y 3.404 personas que ya han firmado.