Jair Bolsonaro, nao limite as atividades do Sistema S

0 have signed. Let’s get to 500!

Problem
O futuro Ministro da Economia do Brasil, Sr. Paulo Guedes, anunciou, recentemente, sua intenção de limitar a atuação do chamado “Sistema S” ao ensino profissionalizante.

O Sistema S é formado por associações do terceiro setor (SESC, SESI, SENAC, SEBRAE, SENAR, SEST, SENAT, SESCOOP) ligadas a diversas atividades econômicas, tais como o comércio e a indústria.

As associações que compõem o Sistema S recebem do governo brasileiro repasses de contribuições pagas pelas empresas que atuam nos ramos de atividade acima referidos.

Atualmente, os repasses para o Sistema S devem financiar não apenas o ensino profissionalizante e a formação de empreendedores, mas também o acesso à arte, cultura, esporte e lazer.

O Sistema S tem um papel fundamental em assegurar aos brasileiros, sobretudo aos brasileiros de baixa renda, o acesso à ampla educação, que significa não apenas formação profissional, mas também a oportunidade de vivenciar a arte, cultura, desporto e lazer.

A limitação das atividades atuais do Sistema S representa um retrocesso. Educação profissional, arte, cultura, esporte e lazer são objetivos complementares, que devem ser perseguidos por qualquer Estado de maneira integrada. Educação profissional, arte, cultura, esporte e lazer, juntos, são direitos fundamentais e pilares do futuro de qualquer país.

Pedimos, dessa forma, ao futuro Presidente Jair Bolsonaro e ao futuro Ministro da Economia, que revejam a limitação das atividades atuais do Sistema S.

English version

The future Minister of Economy of Brazil, Mr. Paulo Guedes, announced, recently, his intention to restrict the activities of the so-called “S System” to the promotion of professional qualification.

The S System is formed of third sector associations (SESC, SESI, SENAC, SEBRAE, SENAR, SEST, SENAT, SESCOOP), representing different economic activities, such as the commerce and the industry.

The associations that form the S System are funded by the Brazilian government with resources obtained from contributions paid by companies engaged in the economic activities above.

The amounts transferred to the S System must be used, currently, to finance not only professional qualification programs and programs for encouraging entrepreneurship, but also the access of our people to art, culture, sports and leisure.

The S System has, therefore, a fundamental role in allowing Brazilians, above all poor Brazilians, to get a broader education, which means not only professional education, but also the opportunity to experience art and culture, sports and leisure.

The limitation of the current activities of the S System represents a major setback. Professional education, art, culture, sport and leisure are objectives that shall be combined and pursued by any State in an integrated fashion. Together and as a whole, professional education, art, culture, sports and leisure are fundamental rights and the foundations of the future of any country.

For the reasons explained above, we ask the future President of Brazil, Jair Bolsonaro, and the future Minister of the Economy of Brazil, Paulo Guedes, to review the current plan of restricting the activities of the S System.

Solution
Entendemos que o Sistema S deve ser reformado e modernizado.
Somos a favor de transparência e governança nas associações que formam o Sistema S. Somos a favor do controle rígido e fiscalização dos recursos repassados ao Sistema e da repressão severa ao desvio e uso indevido de tais recursos. Entendemos, porém, que o Sistema S deve ser preservado com seu papel atual.

English Version

We understand that the S system must be reshaped and modernised. We support all measures aimed at improving transparency and governance in the associations that form the S System. We support the tight control and supervision over the use of the funds transferred to the S System and the strong repression of any misuse of these funds. The System S shall, however, be preserved in its current role.

Personal story
Sou uma cidadã brasileira, que viveu na capital de Sao Paulo por mais de 20 anos e que continua a amar a cidade. Tive a oportunidade de testemunhar a importância do SESC para a promoção da arte, cultura e lazer na capital.

I am a citizen of Brazil, who lived in Sao Paulo for more than 20 years and still loves the city. I had the opportunity to witness the importance of the work of SESC for the promotion of art, culture and leisure in this capital.