ILCO Västra Götalands namninsamling, stomihjälpmedel

0 have signed. Let’s get to 1,000!

ILCO Västra Götaland, reagerar kraftigt på att cirka hälften av oss stomiopererade i regionen VGR åter ska tvingas byta hjälpmedel. Detta för att regionen valt att avvika från vad resten av Sveriges regioner gör, att ge oss stomiopererade tillgång till det fulla sortiment av stomihjälpmedel, som tillhandahålls av Tandvård- och Läkemedelsförmånsverket TLV. Alla regioner i Sverige utom VGR och Jönköping har valt TLV med levereras genom apoteken

Detta startade 2013. Från 2017 har VGR tagit bort flera hundra hjälpmedel. Det är inte i enlighet med Hälso- och sjukvårdslagen eller Patientlagen.

Nu aviserar VGR att fr.o.m. 1 mars 2021 måste 2800 stomiopererade byta hjälpmedel. Det kan innebära att just DU får ett meddelande om att du får byta. Dessa har du säkert provat ut med hjälp av specialutbildad stomisjuksköterska, stomiterapeut och kanske t.o.m. provat flera olika produkter innan du hittat rätt.

Därför startar vi en namninsamling som kommer att användas i kommunikation med politiker som vi tänker inbjuda till träffar framledes. Vi vill få de beslutande att förstå hur det är att leva med en stomi då vi anser att det är oförståelse som ligger bakom deras beslut.
Vi har en ändrad kroppsfunktion, där bara ett individuellt utprovat bandage kan ge oss den trygghet som gör att vi kan leva ett bra liv.

Du kan följa info på www.ilco.nu/sv/vastra-gotaland eller också skriva egna kommentarer till: infovg@ilco.nu

Dela gärna vidare på Facebook efter att du skrivit på, så fler få ta del av detta. Tack.

Eva Kindvall Vinkvist, ordförande ILCO Västra Götaland

Vill du delta i denna namninsamling så behöver du skriva in ditt First name (förnamn), Last name (efternamn) och mailadress.