0 personas han firmado. ¡Ayuda a conseguir 100!

Estem en un moment crucial per bastir la futura república catalana i molts aspectes poden ser tant  determinants per al progrés del nostre pais com la càrrega financera que en emportem del regne d’Espanya. Hi ha diversos motius pels quals crec que és important tenir aquest tema com a prioritari:

1.       Curt Termini- El nou estat naixerà no solament mancat de moltes estructures essencials per al normal desenvolupament d’un país, si no que és previsible una clara oposició bel·ligerant per part de l’estat veí. Dotar-nos des de bon inici d’una economia financerament sana, no només ens permetrà fer front a les despeses que vindran, si no que també ens ajudarà a obtenir crèdit a un cost mes baix.

2.       Mitjà Termini- Un dèficit lligat a un deute heretat no ens permetrà posicionar-nos de forma més competitiva amb altres territoris europeus a nivell fiscal. Si bé pot haver-hi una certa fuga d’empreses tant sigui per motius ideològics com de por al boicot, aquestes mateixes empreses retornarien a Catalunya atretes per una fiscalitat mes avantatjosa.

3.       Llarg Termini- Es un pensament molt estès el fet que lluitem per la independència de Catalunya, no per a nosaltres, mes aviat per a preparar un país per als nostres fills i nets. Podem realment hipotecar el seu futur en funció d’un passat del que fem mans i mànigues per marxar? No sembla lògic.

Aquests punts en donen una idea de les necessitats de futur. Ara fem una repassada al motius pels quals podem considerar qualsevol deute que l’estat espanyol ens vulgui transferir com a DEUTE ODIÓS.

1.       El dèficit fiscal acumulat durant els darrers anys com a comunitat autònoma d’Espanya es difícil d’establir amb exactitud, però diversos estudis (tant del CCN com també de la pròpia hisenda espanyola) el situen al voltant dels 300.000 M€.

2.       El deute total del estat espanyol és actualment de 1.150.000 M€ el que representa el 100% del seu PIB (s’ha de fer notar que en aquest càcul del PIB s’hi ha inclòs la prostitució i el tràfic de drogues). En aquest punt es poden ver diverses valoracions del percentatge del deute que ens correspon segons pensem en el pes econòmic o la població, entre el 21 i el 16%. Però no ens deixem portar al hort. Si tenim en compte els motius pels que podem considerar el deute espanyol com a odiós es per què s’ha generat aquest deute i els beneficis, o no, que en pugui haver fruït el nostre territori d’aquestes depeses. Si fem balanç tenim una gran proporció en inversions deficitàries, com son les infraestructures de transport, tant sigui en autovies com en trens d’alta velocitat. D’aquestes la proporció realitzada a Catalunya no arriba al 3,5% acumulat en els darrers 20 anys, evidenciant una intencionada manca d’inversions per part de l’estat espanyol.

3.       Per que fà a un altre gran causant del deute, l’exercit, es convenient fer-ne dues consideracions. Primerament el cost operatiu, que ha beneficiat a altres zones del territori en detriment a Catalunya, on per motius estratègics militars només s’han fet les mínimes instal·lacions per controlar el territori. Per altre banda tenim la fabricació de l’armament i de maquinaria de guerra o vaixells, fàbriques que pels mateixos motius de logística de guerra, mai s’han instal·lat en territori enemic.  Aquests dos aspectes fan que Catalunya s’hagi beneficiat molt poc d’un exercit que en temps de pau podia ser menys costós però que els comandaments hereus de la dictadura no han volgut mai reduir-ne el cost de les seves prebendes.

4.       L’espoli històric a que ha estat sotmès el poble català ve des de al decret de nova planta fins als nostres dies. No cal però anar tant lluny i pensem nomes en la dictadura franquista i ‘l’espoli que varem patir tant a títol particular molts dels nostres conciutadans com el propi país. Aquest greuge, també econòmic no ha estat mai reparat per un règim continuista de el del nefast dictador.

De ben segur que podem trobar mes motius que mostrarien els greuges que històricament el regne d’Espanya ha causat a Catalunya, considerada des de 1714 com a terra conquerida per l’estat castellà (amb reis o cabdills). Però m’agradaria fer un altre consideració final: la demostrada i reiterada manca de credibilitat del govern espanyol (sigui del color que sigui). Si ara acordem l’acceptació d’una part del deute del regne d’Espanya, sempre serà en funció de uns acords que ens beneficiïn per un altre canto. Podem refiar-nos que Espanya complirà allò que ha promès? Jo penso que no, i la majoria de països que han tingut relacions amb Espanya també pensen així.

Per tots aquests motius i d’altres proposo que

MAI S’ACCEPTI CAP PART DEL DEUTE DEL REGNE D’ESPANYA

sense abans haver-ho consultat amb el poble català mitjanant un referèndum, que com es lògic en aquest moviment històric de procés constituent inclouria un munt d’altres aspectes importants que han de regir la nova república catalana.

Hoy: Josep Mª cuenta con tu ayuda

Josep Mª Esteve necesita tu ayuda con esta petición «Govern de la Generalitat: Demana al Govern que es faci una consulta popular abans d’acceptar el deute espanyol.». Únete a Josep Mª y 9 personas que ya han firmado.