Petition Closed

Demanem al Govern de la Generalitat a no imposar cap multa de trànsit als ciutadans pel fet de no pagar un peatge, atès que no pagar un peatge no infringeix el Reglament de Circulació tal i com han reconegut sindicats de policies i el President de la secció de Dret de la Circulació del Col·legi d’Advocats.

I demanem l'anul.lació de totes les Multes tramitades o que actualment estan amb tràmit

L'art. 153 ens diu: Prohibició de passar sense detenir-se. Indica el lloc on és obligatori aturar-se per la proximitat, segons la inscripció que contingui, d’un punt de duana, de policia, de peatge o un altre, i que després d’aquests pot haver-hi instal·lats mitjans mecànics de detenció. En tot cas, el conductor que s’hagi aturat així no pot reprendre la marxa fins que hagi complert la prescripció que estableix el senyal.

El fet que no puguem continuar la marxa fins acomplir el requisit establert pel senyal és cert, no obstant, el senyal no diu que s'ha de pagar, sinó que diu aturar-se perquè allà hi ha un peatge. Es tracta d'un senyal d'Obligació d’aturar-se, al que s'hi afegeix la paraula PEATGE per indicar el motiu de la detenció.

De fet, en els peatges de recollida de tiquets també hi ha aquest senyal de peatge i no hem de pagar, simplement recollir el tiquet i continuar la marxa. Si continues la marxa sense pagar no estàs incomplint amb la senyal sinó que només estàs de deixant de pagar un servei, que et poden reclamar via notificació.

Abertis i altres concessionàries estan utilitzant tot tipus de coaccions per evitar el moviment #novullpagar, però els Mossos d'Esquadra havien insistit en què no s'està cometent cap infracció pel fet de no pagar el peatge i l'art. 153 ja estava en vigor quan ho deien.

Les sancions que denunciaran els treballadors del peatge no són denúncies efectuades per un agent de l'autoritat pública, i per aquest motiu no té presumpció de veracitat, com podria ser una denúncia que facin els Mossos, i per aquest motiu també es podrà al·legar la nul·litat de la sanció.

El fonament jurídic en què es basa la tramitació de l'expedient, segons el departament d'Interior, és la vulneració de l'article 153 del reglament de circulació (pdf). No es tracta, doncs, d'una multa per una vulneració d'un contracte entre una empresa i un particular; en aquest cas, serien les concessionàries d'autopista que començarien, si ho consideressin oportú, els tràmits per demanar el cobrament del servei. L'article diu, referent als senyals de restricció de pas: 'Prohibició de passar sense aturar-se. Indica el lloc on és obligatòria la detenció per la proximitat, segons la inscripció que contingui, d'un lloc de duana, de policia, de peatge o algun altre, i en què hi pugui haver instal·lats mitjans mecànics de detenció. En tot cas, el conductor no podrà reprendre la marxa fins a haver complert la prescripció que el senyal estableix'.

En la interpretació estricta de la norma jurídica, es diu als conductors que no han volgut pagar que han vulnerat un senyal. 'Però aquest article ens diu què cal fer davant un senyal de detenció. L'al·legació és dir que ja s'ha acomplert el que diu el senyal, perquè el conductor s'ha aturat quan hi ha arribat. I després diu que es pot reprendre la marxa quan s'hagi complert l'objectiu de l'aturada. El reglament arriba fins aquí.

Quin és l'objectiu de l'aturada? No ho diu enlloc; no diu que s'hagi de fer el pagament en aquell moment i que s'hagi de complir un contracte. Per tant, segons el principi de tipicitat, una prohibició ha d'estar específicament regulada; i com que no ho diu específicament, que l'aturada és per pagar, no incompleixes el reglament de circulació.

Letter to
Molt Honorable President de la Generalitat Govern de la Generalitat
President Grup Parlamentari d'Esquerra President Grup Parlamentari d'Esquerra
Parlament de Catalunya President/a del Parlament de Catalunya
Demanem a vostè i al Govern de la Generalitat a no imposar cap multa de trànsit als ciutadans pel fet de no pagar un peatge, atès que no pagar un peatge no infringeix el Reglament de Circulació tal i com han reconegut sindicats de policies i el President de la secció de Dret de la Circulació del Col·legi d’Advocats.