Vincular el nivell B1 de català amb el permís de residència i treball a Andorra.

0 personas han firmado. ¡Ayuda a conseguir 2.500!

Andorra és l'únic país del món en què el català és l'única llengua oficial. Aquest fet hauria de fer possible que a Andorra es pogués viure plenament el dia a dia en català, però els andorrans ens trobem diàriament amb moltes situacions en què els treballadors de molts comerços i empreses de la majoria dels sectors económics del país no t'atenen, ni entenen, ni volen aprendre per res el català.

Andorra té un nombre molt elevat de població immigrant que ve a treballar cada any, i que és molt benvinguda per al conjunt del país, però al mateix temps no se li exigeix ​​cap tipus de requisit mínim lingüístic per obtenir el permís de residència i treball, tot i l'oficialitat única del català, això està creant una situació que cada dia va empitjorant més en detriment del català i del seu ús social.
Amb l'excusa d'una falsa discriminació el Govern d'Andorra no vol o no s'atreveix a aplicar cap mesura contundent per ajudar a solucionar aquest problema, que s'accentúa cada vegada més en tots els sectors econòmics del país, cal una solució urgent.
Les campanyes engegades per part de Govern per incentivar l'ús del català son enfocades a la població només a nivell informatiu i amb la col·locació d'enganxines i cartells que està demostrat que no serveixen per a revertir la continua i imparable residualitat de l'ús del català.

Una solució fàcil i eficaç d'aplicar, seria que el Govern d'Andorra simplement vinculés l'obtenció del permís de residència i treball a l'obtenció del certificat nivell B1 de català, és a dir, donar des d'un inici el permís de residència i treball a les persones que ho sol·licitessin a canvi de que en el termini d'un any es presentés la obtenció del certificat B1 a immigració, en cas contrari no es renovaria el permís. Quedarien exempts els temporers i les persones majors de 60 anys.
Per descomptat el Govern d'Andorra hauria de facilitar totes les eines d'aprenentatge que ja disposa de forma gratuïta. Es podria aprendre assistint a les classes dels centres d'ensenyament gratuïts de que disposa Govern repartits per les diferents parròquies o bé per internet, per tal de facilitar els horaris laborals de les persones amb el de les classes.

Molts andorrans ens sentim discriminats lingüísticament al nostre propi país, no hi ha excuses per no posar-hi remei. La constitució d'Andorra i les lleis ens emparen però no s'apliquen com cal, això ha de canviar de manera urgent ara o farem tard. Molts països al món tenen legislacions per protegir la seva llengua i això no es discriminació contra cap altre llengua ni contra ningú. Andorra no ha de ser diferent si realment la seva gent i la seva classe governant estimen de veritat el català.
Som un país molt petit, i cal protegir el més preuat que és la nostra llengua.

Hem de tenir molt present de que la gent nouvinguda només aprendrà el català si realment és necessari per poder treballar i viure el dia a dia a Andorra, si no és així no l'aprendran mai, per això ens trobem persones que porten 20 anys vivint a Andorra i no han fet mai cap esforç per aprendre ni entendre el català, no volen perque senzillament no els hi cal.

No es una campanya contra ningú ni contra cap llengua, apreciem la riquessa que ens aporten també les altres llengües presents al país, es una campanya a favor del català i de facilitar la integració de les persones nouvingudes.

Per això demanem que el Govern d'Andorra faci aquest canvi legislatiu de forma urgent i vinculi la obtenció del nivell B1 de català amb el permís de residència i treball, per tal de respectar els drets dels andorrans al nostre propi país, per a protegir el català i donar-li per llei i a la pràctica real la preminència i la importància que ha de tenir com a única llengüa oficial al Principat d'Andorra.