Petition Closed
Petitioning Gobierno local del Municipio de Pontevedra y a la sede nacional del BNG

Dimisión del actual concejal de Sanidade Animal del Municipio de Pontevedra, Miguel Filgueira Touriño

Este hombre, Miguel Filgueira Touriño, es el concejal de Sanidade Animal en Pontevedra, con competencias en defensa animal. Tiene la categoría de concejal con dedicación exclusiva, de lo cual cobra entre 3000 y 3500 euros al mes.

Sin embargo milita en  la Peña GinKas, asociación taurina más antigua cuyo objetivo es la divulgación y promoción de festejos taurinos con edición de libros, presencia en plazas de tauromaquia de toda España, concursos… y es una de las principales impulsoras de la Coordinadora de Peñas Taurinas de Pontevedra.

La Coordinadora de Peñas Taurinas de Pontevedra fue creada en los años 80 y retomada hace unos años por un grupo de peñistas interesados en volver a relanzar las actividades taurinas; su principal objetivo es la divulgación de la cultura taurina a través de la fiesta de peñas para la permanencia de los festejos taurinos en Pontevedra.

Como agravante, el concejal es un militante del BNG, agrupación política que defiende en su programa electoral la abolición de los festejos taurinos en Galicia, y  publicó un artículo apoyando la manifestación anti taurina de este año 2014. Los votantes votan en base a los compromisos con dicho programa electoral, por lo que el Sr. Filgueira no representa a los votantes con cuyo voto, a su lista electoral, pudo tomar posesión del cargo de concejal.

Como ciudadanos nos sentimos muy indignados de que este señor cobre un sueldo con plus de exclusiva por un cargo y funciones que no respeta y representa, y por el hecho de que después de ya una semana de la aparición de información y fotos de este señor sobre sus actividades taurinas, en diversos medios de prensa y blogs de particulares, ni él, ni su partido, ni la corporación local de Pontevedra hayan hecho ningún comunicado al respeto. No es la primera vez que el BNG expulsa a algún militante por incoherencias con su programa, no entendemos porque en este caso no han seguido con su línea de partido haciendo otro tanto.

Queremos dejar claro que nuestra postura no es política, es antitaurina, y defendemos los toros no a los políticos, sean del grupo político que sean; los costes políticos y conflictos internos originados por la disidencia del Sr. Filgueira son cuestiones que deben afrontar internamente, ajenas a nuestras reivindicaciones.

Nosotros reivindicamos que ocupe el cargo de concejal de Sanidade Animal en el municipio de Pontevedra, alguien con firme compromiso con las funciones que se le encomiendan y que actúe con la coherencia esperada y exigimos la dimisión inmediata de Miguel Filgueira. Puesto que tal cargo es financiado con el dinero público de todos, tenemos derecho a exigir que se la persona que tome posesión del cargo se ajuste a aquello por lo que cobra.

Enlaces donde con información y fotos sobre el Sr. Miguel Filgueira Touriño en los festejos taurinos como miembro de la peña taurina GinKas.

http://galiza.lahaine.org/video-gal-cast ;

ENGLISH:

LOCAL GOVERNMENT OF THE MUNICIPALITY OF PONTEVEDRA AND TO THE NATIONAL SEAT OF THE BNG: RESIGNATION OF THE PRESENT ONE...

RESIGNATION OF THE PRESENT ANIMAL WELFARE COUNCILMAN OF THE MUNICIPALITY OF PONTEVEDRA, MIGUEL FILGUEIRA TOURIÑO

This man, Miguel Filgueira Touriño, is Animal Welfare councilman in the city of Pontevedra, which runs also Defence Animal Department as full time civil servant making around 3000 and 3500 € a month.

In spite of this he belongs to GINKAS PEÑA, the oldest bullfighting enthusiasts club in Pontevedra (typical Pontevedra´s bullfighting enthusiasts club are called PEÑA), whose purpose is:  bullfighting sprees, publicity of your activity by means of media, books edition, taking part in all tauromachy events, promoting contests… and it is one of the club bullfighting promoter of the bullfighting enthusiasts in Pontevedra, too.

PEÑAS coordinating of Pontevedra was founded in the eighties by a tauromachy followers and has taken up again some years ago by a group of enthusiasts interested in returning to the bullfighting activities. Its main purpose is to spread the bullfighting culture and celebrations of tauromachy shows in Pontevedra.

The councilman is nevertheless a BNG member; BNG is a political group that defends at his electoral program bullfighting festoons abolition in Galicia and have published an article supporting THE MANIFESTATION ANTIBULLFIGHTING of this year 2014.

The votes result is based on the electoral program commitments, reason why Mr. Filgueira doesn´t represent the voters´ election, after all.

As citizens we are very indignant since this gentleman has a full time job depending on the electoral program. There is no doubt that he has no respect for other people´s decision, on which is based his job and responsibilities. A week later after appearing  information and  photos about Mr. Filgueira´s bullfighting activities at the media and individual blogs, neither he, nor BNG, nor the local corporation of Pontevedra have released any official statement. By any means it´s not the first time that BNG expels some people from the party for program incoherence. We hardly understand the reason because this case is considerate in a very different way.

In order to clear our position about this matter, we have to say that our interest is not moved by political reasons at all, we are only for bulls, not for politicians. The political costs and internal conflicts originated by Mr. Filgueira´s behaviour are reason beyond our demands; these questions must be confronted internally. In this way, we only demand the immediate councilman´s resignation since his job as a civil servant is financed by taxpayers´ public money. Those are the stark facts of the matter. We are well within our rights to demand the local government takes responsibility taking into account this councilman is unworthy of your trust.

Links where we can see Mr. Filgueira´s photos attending bullfighting shows as member of a supporter club

This petition was delivered to:
  • Gobierno local del Municipio de Pontevedra y a la sede nacional del BNG

María Mariscal started this petition with a single signature, and now has 1,712 supporters. Start a petition today to change something you care about.

The only way Gobierno local del Municipio de Pontevedra y a la sede nacional del BNG will listen

Every signature matters and makes the petition more powerful. Add your name today and help us win.