0 personas han firmado. ¡Ayuda a conseguir 2.500!

La Muixeranga d'Algemesí, la Muixeranga o la dansa plàstica és una cançó tradicional del País Valencià d'autor desconegut interpretada amb tabalet i dolçaina. Acompanya la muixeranga i s'usa en les pujades i figures d'aquesta dansa.

Alguns sectors del nacionalisme valencià (Joan Fuster i Martí Domínguez entre altres) han volgut reivindicar la música de la Muixeranga com a himne del País Valencià. Ha estat una cançó molt versionada. Entre d'altres, l'han interpretada Carlos Núñez, Kepa Junkera, Al Tall, Ximo Tébar, Obrint Pas, Elèctrica Dharma, la Gossa Sorda i Roger Mas amb la Cobla Sant Jordi - Ciutat de Barcelona.

“[...] En 1977, Al Tall publicà un vinil amb el segell EDIGSA (Barcelona), per una cara l’U de la Font de la Figuera, per l’altra La Muixeranga d’Algemesí. Aleshores reapareix Fuster i escriu sobre aquest disc “una cançó, una tonada de dolçaina”. Això ja és més del que hi havia aleshores. La “dolçaina” li atorga al fet eixa arrel pregona a la terra i la seua simbologia, la seua història, identifica una classe, un tipus de gent que, en sentir-la, tocar-la o ballar-la s’allunya de la “coentor” i de les classes dominants, alhora la dolçaina i els esdeveniments culturals relliguen la història de les classes populars que al llarg de Nosaltres els valencians descriu el suecà. Si hi ha un poble valencià, la dolçaina i el tabalet, i la seua música que emanen, és sens dubte el seu instrument i la seua música d’arrel.

Podria haver estat qualsevol dansa, un fandango, bolero, copeo, o cant de batre, però res més anònim, i sobretot llunyà, com la tonada de la Muixeranga. “Etnològicament, un dels trets més rellevants de La Muixeranga és que la seua validesa com a expressió popular perdura intacta durant segles”, escriu en La música tradicional valenciana (IVM, 2011) l’etnomusicòleg i membre d’Al Tall, Jordi Reig, qui segueix indicant que “pel caràcter solemne i ritual de les accions, i potser pel que té d’autòcton el duo musical que interpreta la música, la sòbria melodia de La Muixeranga va ser proposada,..., com a himne del país”. Seguit Jordi Reig explica que “la seua validesa com a himne dependrà dels qui se senten representats per aquesta”, però, afegeix l’etnomusicòleg que “hi ha un fet objectiu: La muixeranga d’Algemesí és la peça del repertori de dolçaina i tabal que té més versions enregistrades”.

Afegia Fuster raons en un sentit etnomusicològic, probablement conscient, en aquell disc “la tocata de la Muixeranga d’Algemesí hi representa la tradició popular, senzilla i emocionant”.

La Muixeranga és música del país, anònima, antiga i d’arrel, solemne, tràgica pel mode menor, amb la càrrega simbòlica adient, s’identifica en els instruments del país, però, i a més a més un duo: dolçaina i tabal, que s’estenen al llarg del territori i al llarg de la història. Cohesiona, i com des de l’organologia, des de la morfologia de la melodia. “Hi ha un himne pendent”, deia Fuster. I no té, ni necessita lletra, com identifica Franco els himnes bons.

Si cal encara un himne, la Muixeranga no és de ningú, i és de tots, simplement perquè sona ben nostra”.

(Sixto Ferrero per al periòdic “La Veu del País Valencià” a Divendres, 9 d'octubre de 2015 - Llegir l’article complet: http://www.laveupv.com/noticia/16376/la-muixeranga-el-nostre-himne)

Hoy: Eric cuenta con tu ayuda

Eric Beltran Moreno necesita tu ayuda con esta petición «Generalitat Valenciana: Fem pinya perquè La Muixeranga siga reconeguda oficialment com a l’himne del País Valencià». Únete a Eric y 1.534 personas que ya han firmado.